HABER MERKEZİ

Son günlerde artan döviz ve yakıt fiyatlarının sebebinin Ak Parti İktidarı olduğu iddia edilen açıklamada “CHP iktidarında hem Keşan hem de Türkiye müreffeh bir hayata kavuşacak” denildi.

17 YILDA BENZİNİN LİTRE FİYATININ %1000 ORANINDA ARTTI

Dünyanın en pahalı benzin ve motorinini kullanan ülkeler sıralamasında 193 ülke içinde ilk sıralarda yer alan Türkiye bu konudaki liderliini yıllardır sürdürmektedir. Siyasi iktidar tarafından döviz kuru ve uluslararası ham petrol fiyatları bahane edilerek akaryakıt ürünleri üzerinden yüksek vergi geliri elde edilmektedir. Her geçen gün el yakan benzinin litre fiyatına 2000 yılında bir vatanda ortalama 0,58 lira öderken, 2017 yılında 5,70 lira ödedi. 17 yılda benzinin litre fiyatının %1000 oranında arttıı ülkemizde trafie kayıtlı motorlu araç sayısı, 2000 yılında 8,3 milyon iken 2018 yılında 22 milyona 200 bine ulaı resmi verilerde de görülmektedir.

MALİYE BAKANLIĞI BİZİ SOYUYOR MU?

Dünyanın en pahalı benzinini kullanan ülkelerden birisi olmamızın sebebi benzin ve motorini baka ülkelerden ithal etmemiz deil, Türkiye’de akaryakıtın üzerine eklenen ve giderek artan vergilerdir. Devlet hem özel tüketim vergisi hem katma deer vergisi hem de bununla birlikte ÖTV’nin KDV’si, yani verginin vergisini alıyor. Bir litre benzin üzerinden ortalama % 62, motorinde ise %52 vergi alınmaktadır. Bu veriler ııında litresi 6 liraya satılan benzinden devlet 3,72 lira vergi almaktadır.

2008 yılı Temmuz ayı ham petrol varil fiyatı 147 dolar iken, benzin pompa fiyatı 3,50 TL, motorin ise 3,19 TL iken 2017 yılı Ekim ayı ham petrol varil fiyatı 56 dolara düşmesine ramen, benzin pompa fiyatı 5,60 lira, motorinin fiyatı 5,20 lira yükseltilmitir. 147 dolardan 56 dolara düşen ham petrol fiyatının 3’te 1 fiyatına inmesine ramen 3,50 TL olan benzinin litresinin 5,60 liraya vergi artılarıyla yükseltilmesi vatandaın aklına şu soruyu getiriyor: “Maliye Bakanlığı bizi soyuyor mu?”. Bu yanlı mali politikaların sunucunda ise akaryakıt üzerinden devletin büyük rant elde etmek için vatandaı madur ettii, ekonomiyi de sekteye urattıı görülmektedir.

TÜRKİYE’DE Kİİ BAI MİLLİ GELİRİ 10.000 DOLAR

u anda kullandıımız benzin fiyatının bu denli yüksek olmasının nedeni tam olarak dolar ya da petrol kurları deil, Maliye Bakanlıının akaryakıta uyguladıı %62’lik yüksek vergi oranıdır. Vergili akaryakıt fiyatlarında lider olan Türkiye, vergisiz fiyatlarda Avrupa’nın en ucuz benzin fiyatına sahip ülkelerden birisidir. Dünya’da benzin fiyatı en pahalı ülkelerden biri olan Norveç’in kii baı milli geliri 95.000 dolar. Türkiye’de kii baı milli geliri 10.000 dolar. Yani Norveçli biri yılda 95.000 dolar kazanırken benzinin litresine 6 TL ödüyor, Türkiye’de bir vatanda yıllık 10.000 dolar kazanırken benzinin litresine 6 TL ödüyor.

TÜRKİYE YİNE AÇIK ARA BİRİNCİ

Kii baı milli gelir ile benzin fiyatlarını kıyaslayınca Türkiye yine açık ara birinci.

Bu adaletsizlii ortadan kaldırmak için akaryakıt ürünlerindeki vergi sisteminde düzenleme yapılması vatanda lehine olumlu sonuçlar douracaktır.

Ulaım her vatandaın temel hakkı olduu gibi önemli bir gereksinimdir. Akaryakıt üzerinden alınan bu yüksek ve dengesiz vergiler vatandaların hakkı olan ulaım özgürlüklerini sınırlandırmakta ve ekonomik faaliyetlerini de kısıtlamaktadır. Akaryakıttan alınan bu yüksek vergiler kaçak akaryakıt tüketimini arttırmakta, hatta tevik etmektedir.

Akaryakıt fiyatları tüm sektörleri ve tüm ürünlerin fiyatlarını belirlemesi açısından dolaylı olarak 80 milyon vatandaı, 22 milyon araç sahibini ise direk olarak ilgilendirmektedir. Yani akaryakıt hayati bir öneme sahiptir.

GÖRÜYORUZ Kİ ARTIK TUZ KOKMUŞTUR

Bu durum sadece benzinde değil motorinde de karşımıza çıkmakta. Motorine gelen zamlar tarım sektöründeki üreticiyi de tüketiciyi de olumsuz etkilemekte. Çiftçimiz tarım mevsimi gelmesine rağmen tarlalarını işleyemez duruma gelmiştir. Bunun en büyük müsebbibi AKP hükümetidir. “Köylü milletin efendisidir” anlayışıyla yönetilen bir ülkeden köylüyü ve çiftçiyi her fırsatta sömüren, üretime izin vermeyen, samanı bile dışarından ithal eden bir ülke haline geldik. AKP hükümeti yat ve tekne sahiplerine her türlü desteği sağlarken çiftimize neden bu imkanları sağlamamaktadır?

Son olarak da Çarşamba ve Perşembe geceleri yine motorine arka arkaya 30 kuruş zam yapıldı ve buna rağmen büyüme masalları anlatıldı. AKP hükümeti döneminde nefes alıp verdikçe zam haberlerini duymaya alıştık. Görüyoruz ki artık tuz kokmuştur!

CHP iktidarında bunu durduracağız, milletimizin soyulmasına müsaade etmeyeceğiz. CHP iktidarında hem Keşan hem de Türkiye müreffeh bir hayata kavuşacak. Ulaşım gibi temel bir ihtiyaç lüks olmayacak, CHP her zaman üreticinin yanında olacak. Köylü yine milletin efendisi, başımızın tacı olacak!