Keşan Ticaret ve Sanayi Odası (TSO) Meclis Üyesi Cengiz Tanman, dün yaptığı açıklamada, yaklaşık 16,5 milyon taşıt sahibinin beklediği trafik sigortasında “Teklifli indirim” dönemiyle ilgili bilgi verdi.
Tanman, uygulamadan yararlanabilmek için Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin internet sitesinden (www.sbm.org.tr) sorgulama yapılması gerektiğini ifade ederek, “Araç sahipleri T.C. kimlik numarası ve araç plakasını girdiklerinde 29 şirketin trafik sigortası bedeline ilişkin teklifleri karşılarında görebilecek. Uygulama devreye girdi. Ancak uygulamanın ilk günü 20’ye yakın şirketin fiyat teklifi verir hale geldiği görünürken uzmanlar ‘Tüm şirketlerin teklif vermesi gerekiyor. Altyapı kaynaklı sorun olabilir’ dedi.” diye konuştu.
DÜŞÜK FİYAT TERCİH EDİLDİKÇE FİYATLAR DÜŞECEK
Tanman, şöyle devam etti: “20 Ekim olarak planlanan uygulamanın 1 Ekim’e çekildiğini belirten Hazine kaynakları ise ‘Şimdi her taşıt sahibi aracını hangi şirketin kaça sigorta yapacağını ekranda görebilecek. Bunun da rekabeti getireceğinden fiyatlara indirim olarak yansımasını bekliyoruz’ dedi. Hazine’nin bu çalışmasına rağmen firmaların rekabete girmeyip ortak fiyat belirlemeleri halinde sigorta şirketlerine yönelik sert yaptırımların geleceği belirtiliyor. Hazine’nin elinde bu kapsamda iki yaptırım bulunuyor. Birincisi tavan fiyat uygulamasına gidilmesi ikincisi ise tarifelerin Hazine tarafından belirlenmesi. Tarife sistemi 2008 yılına kadar uygulanıyordu. Şu anki uygulama ile ortalama poliçe bedelinin 500-600 TL’ye gerilemesi gerekiyor. Ancak sbm.org.tr üzerinden iki farklı araç için yaptığımız sorgulamada en düşük 646.55 TL, en yüksek 2 bin 253 TL fiyat teklifi aldık. Uzmanlar, Hazine’nin bu fiyat farkını düşürmek için bu çalışmayı başlattığına dikkat çekerek, araç sahiplerinin düşük fiyat vereni tercih ettikçe fiyatların aşağıya geleceğini söyledi.”
FİYATLARDA HASARLAR DA BELİRLEYİCİ OLUYOR
Cengiz Tanman, trafik sigortasında prim teklifi almak için sbm.org.tr üzerinden iki farklı araç için yaptığımız sorgulama bazı şirketler arasında 4 katı fiyat farkı ortaya çıktığını söyleyerek, “Uzmanlar aradaki bu uçurumun en önemli nedenini ‘Bu durum, bazı şirketlerin zorunlu trafik sigortası yerine kasko, yangın veya nakliye branşlarında büyümek istemesinden kaynaklanabilir’ şeklinde açıkladılar. İki araç arasındaki fiyat farkının en önemli nedenlerine gelince uzmanlar bu konuda da birçok kritere dikkat çekiyor. Bunlardan biri aynı model ve yıldaki araçlara aynı sigorta şirketi farklı poliçe bedeli kesebilir. Bunun sebebi kişinin bulunduğu basamakla ilgili. Son üç yılda hiç kaza yapmamış 7. basamakta olan biri ile son bir yılda üç kez kaza yapmış 1. basamaktaki bir kişinin zorunlu trafik sigortası bedeli aynı olmaz. Ayrıca kazalarda ortaya çıkan hasarlar da fiyatlarda belirleyici oluyor. Bir diğer neden ise aracın bulunduğu bölgenin riskiyle alakalı. Şayet araç şiddet ve terörün olmadığı bir il veya ilçedeyse primi daha düşük. Tam tersi durumda yükseliyor.” dedi.
HEM SEKTÖR HEM DE SİGORTALI ZARAR GÖRÜR
Tanman, son olarak şunları belirtti: “Trafik Sigortalarında oluşan son durumda Sigorta Acentelerinin ve dolayısıyla müşterilerin de mağduriyeti söz konusudur. Şöyle ki; sigorta acentelerinin olmadığı bir sistemde tüketici bilgi ve hizmet alma konusunda mağdur olacaktır. SBM üzerinden tüm şirket fiyatlarının görülebilmesi ve iptal uygulamalarının sigorta acentelerinin mesleki haklarına zarar vereceğini düşünüyorum. Konuyla ilgili çözüm önerilerini üç madde de sıralaya bilirim. Bahsi geçen tüm şirket fiyatlarının SBM üzerinden görülebilmesinin sadece SBM sistemine kayıtlı, ruhsatlı sigorta acentelerine açılması ve tüketicinin sigorta acentelerine yönlendirilmesi. SBM üzerinden levhaya kayıtlı(ruhsatlı) tüm acentelerin her şirketten poliçe düzenleyebilmelerinin sağlanması. Eskiden olduğu gibi sabit tarife sistemine geçilmesi. Acenteler sigorta sektörünün kılcal damalarıdır. Onlar zarar görürse, hem sektör hem de sigortalı zarar görür. Sigorta acentesiz olmaz.”