Edirne Barosu Keşan Temsilciliği görevini Avukat Atalay Tutal ile birlikte yürüten Avukat Osman Barbaros Akgül dün yaptığı açıklamada, tüketicilerin reklam mesajlarını ve çağrılarını almamak için yapması gerekenler hakkında bazı önerilerde bulundu.

DİKKATLİ OLUNMALI

1 Mayıs’ta yürürlüğe giren Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’a rağmen reklam içerikli SMS’lerin hala gelmeye devam ettiği yönünde vatandaşlardan gelen şikâyetler hatırlatılan Akgül, tüketicinin reklam mesajları ve çağrılarını almamak için yapması gerekenler hakkında önerilerde bulundu. Tüketicinin mal ve hizmet satın alırken telefon numarasını mümkün olduğunca paylaşmaması gerektiğini belirten Barbaros Akgül, “Vatandaşlar alışveriş esnasında, telefon görüşmelerinde veya diğer bir şekilde kendilerinden istenen bilgileri verirken dikkatli olmalılar. Vatandaşlar kendilerine imzalatılmak istenen sözleşme veya diğer belgelerde telefon görüşmelerinde ‘elektronik iletiler/mesajlar’ konusundaki şartları değerlendirerek bu tür tanıtım iletilerinin gelebileceğini öngörerek onay vermeliler. Vatandaş onay vermesine rağmen sonradan ileti almak istemediği takdirde her zaman iletileri reddedebilir. Artık iletiyi gönderenler, gönderdikleri iletide reddetme hakkını hatırlatıcı ’müşteri hizmetleri numarasını, kısa mesaj numarasını veya sadece ret bildirimine özgü URL adresi gibi ulaşılabilir iletişim adresini’ vermek zorunda. Bu bilgilerin iletide yer almaması, başlı başına 15 bin liraya kadar para cezasını gerektirmektedir. İletiyi gönderenler, kişinin ret talebinden itibaren 3 iş günü içinde artık elektronik ileti göndermeyi durdurmak zorunda.” dedi.

“MESAJLAR CİHAZA KAYDEDİLMELİ”

Herhangi bir şekilde onaylamadıkları halde mesaj alan kişilerin, bu iletiler sebebiyle bir zararlarının doğmuş olması halinde tazminat talebinde bulunabileceğini ifade eden Akgül, şikâyetlerin e-Devlet dışında şikâyetçinin bulunduğu yerdeki Gümrük ve Ticaret İl Müdürlükleri’ne de yapılabildiğini bildirerek, “Şikâyet konusu iletinin alındığı tarihten itibaren en kısa sürede şikâyet başvurularını yapmak gerekir. Başkasına gelen ileti için başvuru yapılamaz, şikâyeti ancak iletiyi alan kişiler yapabilir. Şikâyetçi kişiler, önce gönderilen kısa mesajı veya e- postayı silmeden cihazlarına kaydetmesi gerekiyor. Sesli aramalarda arayan numarası marka veya işletme adını almalıdırlar. Çünkü şikâyet başvurularında ileti ile ilgili tüm bilgiler gereklidir. SMS ve e-postalarda mümkünse ‘screenshot’ alınmalı. Ekran alıntısı izahı kolaylaştıran bir unsur olur. Tüketicilerin daha önceden kayıtlı bulunduğu veri tabanları, bu mekanizmanın dışında sayılıyor. Daha önce kişiden onay alınarak hizmet sağlayıcıların veri tabanına kayıtlı olan kişilere gönderilen iletiler bu yaptırıma tabi değildir. Ancak bu iletileri de almak istemeyen kişi az önce bahsettiğimiz ’reddetme hakkını’ kullanmalıdır. Bunların dışında hizmet sağlayıcılar ve aracı hizmet sağlayıcılar yani elektronik ortamda ticaret yapanlar, elde ettikleri kişisel verilerin saklanmasından ve güvenliğinden sorumludurlar. Bu bilgilerin kişinin onayı olmaksızın üçüncü kişilere iletilmesi, paylaşılması veya başka amaçlarla kullanılması ayrı bir cezai ve tazminat sorumluluğunu gerektirir. Önümüzdeki günlerde bu tür şikâyetlerin artacağı öngörülmektedir. Bu sebeple ticari amaçlı ileti gönderen hizmet sağlayıcılara, en kısa sürede, elektronik ortamlarda ticari faaliyetlerine ilişkin altyapılarını gözden geçirmelerini ve yasaya uygun hale getirmelerini öneriyorum.” diye konuştu.

KANUN 2 AYDIR YÜRÜRLÜKTE

İstenmeyen SMS, e-posta ve sesli aramalarla tüketiciyi rahatsız eden şirketlerin önümüzdeki dönemde ciddi maddi sıkıntılar yaşayacağı uyarısında bulunan Akgül, “1 Mayıs’ta yürürlüğe giren kanundaki boşlukların, art niyetli bazı firmalar tarafından istismar edildi. Mesajlardan bunalan vatandaşlar, e-Devlet üzerinden şikâyetçi olması gerekiyor. Kanun iki aydır yürürlükte. Onay almadan elektronik ileti ve SMS göndermeye devam eden ticari şirketler, ileride büyük sorunlar yaşayabilir. İstenmediği halde sürekli mesaj atmak aslında ateşle oynamak gibi bir şey. Her bir ihlal için ayrı ayrı cezaya tabi olunacağı düşünülürse bu şirketler büyük zararların altına girecekler. İrili ufaklı firmalar mesaj atıyor ancak baktığınızda kurumsallaşma sürecini tamamlamış dev firmalar da bu hatayı yapıyor. Tüm şirketlere bir kez de biz hatırlatmış olalım; müşteri sadakat programları çerçevesinde de olsa insanlara istemediği sürece tanıtım, kampanya, bildirim SMS’leri atamazsınız. Şu anda yönetmelik çıkmadığı için ceza uygulanmıyor ancak yasa açık. Eninde sonunda bu şikâyetler önünüze yığılacak. Cezaları ödemek zorunda kalacaksınız.” uyarısını yaptı.

“50 BİN LİRAYA KADAR PARA CEZASI VAR”

Özellikle onay verilmiş gibi reklam içerikli SMS göndererek, içeriğinde “SMS almamak için şu numaraya iptal yazıp gönderin” şeklindeki bir uyarıda bulunmanın onay alındığı anlamına gelmediğini anlatan Akgül, şunları söyledi; “Bu tür mesajların alıcılar tarafından şikâyet edilmesi gerekir. Çünkü onay alınmamış olmasına rağmen tüketiciden alınmamış onayın iptalinin istenmesi kabul edilemez. Kanunun işlevsel olması için en büyük görev vatandaşa düşmektedir. Zira bu hususta ne kadar çok şikayet olursa kesilecek cezalar da o denli çok olacağından, kanunun yaptırım gücü artacak ve söz konusu ihlaller günden güne azalacaktır. Şikayet sonucunda onay almaksızın elektronik ileti gönderen şirketlere kanuna göre bin liradan 50 bin liraya kadar para cezaları kesilecektir. Vatandaşların önünde iki seçenek var; Ya mesaj-mailleri okumaya devam edecekler ya da suistimalci şirketleri caydırma yoluna gidecekler. Çok büyük ölçekli şirketlerin dahi böylesine ucuz bir yöntemi hala kullanmaya devam ettiğini görüyoruz. Oysa yasaya uymayan bu tür kuruluşları e-Devlet üzerinden 5 dakika içinde şikâyet etmek mümkün.”