ENEZ MEKTUBU - Ulaş DEMİRAY

Şevket Kurt’un bence en büyük başarısı Enez Balıkçılık Kooperatifi’ne sahip çıkarak bir kentin gelir seviyesini çok önemli ölçüde artırmayı başarmasıdır. 1972’de kurulan kooperatif iyi yönetilemiyordu. O nedenle 1977 yılında Kooperatifin başına geçti. 1980 yılına kadar bu çatı altında birlikte çalıştık. 1980 de "Belediye Başkanlığı" görevine son verilmesine rağmen 1985 yılına kadar yine mücadelemizi yan yana yürüttük.

***

Öncelikle verdiğimiz heyecanlı bir mücadele sonucunda Yılan balığı satış fiyatını neredeyse 5 misli artırarak balıkçılığı tercih edilir bir meslek haline getirdik. Balıkçıya ödenen rakam 5 misli artınca pinter sayısı 400 iken 10 bine, yılan balığı üretimi 1-2 ton iken 35-40 tona çıktı. Balıkçı kazandı, dolayısıyla Enez esnafı kazandı. Evi olmayan ev sahibi oldu. Evi olan bir kat üstüne çıktı. Enez’de önemli bir sermaye birikimi sağlandı. Gölleri işleten kooperatifin aktif 120 ortağı ve 14-15 çalışanı oldu. Böylece artık Enez’de bir işsizlik sorunundan söz edilemezdi ve Enez’de kişi başına düşen milli gelir, o yıllarda yurt ortalamasının herhalde 3-4 misline ulaştı.

***

Kooperatife ilk taşıma aracını 185 Bin TL’ yi kendi şahsi hesabından çek keserek, borç vererek Şevket Kurt kazandırdı. Kırmızı volkswagen kamyonetimizi 50 yaşın üzerindeki tüm Enezliler hatırlayabilir.

***

Her yıl kurulup, her yıl vakitsiz patlayan dalyan sorununu DSİ yetkilileri ile kurduğu ilişkiler sayesinde 1600 (binaltıyüz) metre uzunluğunda bir kanal açtırarak çözümledi. O yıldan sonra “Dalyanın patlaması” diye bir olay yaşanmadı. Kanal açıldıktan sonraki ilk yıl, dalyanda yakalanan levrek, kefal yılan balığı 20-30 ton civarında oldu. Bu bir rekordu ve yıllarca sürdü.

DSİ’nin Bölge müdürü İlhan Yükseloğlu, İpsala baş Mühendisleri Süleyman Sabri Öznal ve sonrasında Bahri Ege ile olan iletişim ve dayanışması, Enez’de pek çok sorunun çözümü için anahtar oluyordu. Bu sayede Gala Gölü ayağını yine DSİ tarafından, balıkçıların istediği şekilde temizleterek hem üretimin artmasını, hem de Gala’ya ulaşımın hızlanmasını sağladı. Bu arada Göllerin projeye dayalı olarak 3 yıl yerine 11 yıl kiralanmasını başardı.

***

Meriç Nehri’ndeki kapamanın açılması için ilk deneyimin sahibi de Şevket Kurt’tur. Kapama nedir, kim kapatmıştır, açılmasının önemi nedir? Enez’i yönetenler ve yönetme iddiasında olanlar bu yolculuğu bilmelidir.

SONRAKİ BÖLÜM:

ENEZ’DE TURİZM İÇİN İLK SOMUT ÇALIŞMALAR… BARAKALAR DÖNEMİ… BALIK FESTİVALİ – LİMANIN TEMELİ - SEMKUR SALÇA FABRİKASI ENEZ’ NASIL GELDİ? SAHİLİN YOLU NASIL ASFALTLANDI?

BİTMEDİ… DEVAM EDECEK…