BÜLENT SAYLAM

4006 TÜBİTAK Bilim Fuarı’nda Sosyal Bilgiler Projesi kapsamında hazırlanan projede öğrenciler, kendi yaşadıkları şehrin tanıtımına katkı sağlama amacını ön planda tutarak, yaşadıkları şehri ne kadar tanıdıklarını araştırmak istediler. Projeyi 6 F Sınıfı öğrencilerinden Minel Yağmur Sevdi, Kerem İmamoğlu, Müzeyyen Şevval Boyalık ve Yiğit Arabacı hazırlarken proje danışmanlığını Sosyal Bilgiler Öğretmeni Ahmet Akgün yaptı. Proje Ekibi, projelerinde yardımcı olan Yekta Baydar Ortaokulu Müdürlüğü, Anafartalar İlkokulu Müdürlüğü, Keşan Fen Lisesi Müdürlüğü tüm idareci, öğretmen, çalışan ve öğrencilerine teşekkür etti.

PROJEDE 3 OKUL SEÇİLDİ

Projede 3 okul pilot bölge olarak seçildi. Okullarda bulunan belirli sayıdaki öğrencilere Keşan’la ilgili sorular soruldu. Bu sorular öğrencilerin Keşan ile ilgili ne bildikleri veya bilmedikleri konusunda fikir edinmek adına seçildi. Öğrencilere şu sorular yöneltildi:

“Keşan'ın isminin nereden geldiğini ve anlamını biliyor musunuz?

Keşan'ın eski adının "Zerlanis" olduğunu biliyor muydunuz?

Hersekzade Ahmet Paşa Camii'ni hiç ziyaret ettiniz mi?”

İbrice Limanı açığına, dalış turizmini desteklemek, resif oluşturmak ve tanıtım amacıyla dev bir yolcu uçağı batırıldığını duydunuz mu?

Korudağ'da hiç piknik yaptınız mı?

Mercan Köyü'nde yaşı 650'den fazla olan tarihi bir köprü olduğunu biliyor muydunuz?

Keşan'ın koruma altında bulunan tarihi taş evlerinden hiç gördünüz mü?

Satır etin tadına baktınız mı?

Dallık Şenliğine katıldınız mı?

Bocuk Gecesine katıldınız mı?

Kayalı Böreği yediniz mi?

Gökçetepe Milli Parkı'nın havasının Astım ve birçok alerjik solunum yolu hastalığına iyi geldiğini biliyor muydunuz?

Erikli, Yayla, Mecidiye Danişment, Sazlıdere, Gökçetepe sahillerinin herhangi birinde yaz ayarında ne kadar süre geçiriyorsunuz?”

Her bir soruya kaç öğrencinin ne yanıt verdiğini ve oranlarını tablo1-2-3-4’te görebilirsiniz.

PROJE VE AMAÇLAR

Minel Yağmur Sevdi, Kerem İmamoğlu, Müzeyyen Şevval Boyalık ve Yiğit Arabacı’dan oluşan “Tanımadan Tanıtamayız” Proje Ekibi projelerini şöyle tanıttılar:

YAŞADIĞIMIZ YERİ NE KADAR TANIDIĞIMIZI ARAŞTIRARAK

BU TANITIMA KATKI SAĞLAMAK İSTİYORUZ

“Günümüzde turizm, kültür ve sanat çalışmaları, tarihi ve doğal alanlara geziler insanlar arasında çok yaygındır. Özellikle insanlar daha az bilinen veya popüler olmayan yerleri de keşfetmeyi istiyorlar. Bu proje ile kendi yaşadığımız yerin tanıtımına katkı sağlama amacı ön plandadır. Biz de yaşadığımız yeri ne kadar tanıdığımızı araştırarak bu tanıtıma katkı sağlamak istiyoruz.”

SONUÇLARIN PAYDAŞLARLA BERABER DEĞERLENDİRİLMESİNİ AMAÇLIYORUZ

“Yaşadığımız yerin tanıtımı için birçok faaliyet yapılmakla birlikte, gerçek tanıtımı yapacak olanların bu yerde yaşayan insanlar olduğundan hareket ederek anket yöntemi uygulanarak elde edilen sonuçların paydaşlarla beraber değerlendirilmesini amaçlıyoruz. Elde edilen sonuçlara göre yeni bir takım uygulamalarla yaşadığımız yerin tanıtımına farklı açılardan da katkı sağlayabiliriz.”

İLÇEMİZDEN HER KADEMEDEN BİRER OKUL BELİRLEDİK

“Biz öncelikle okullardaki öğrencilerin Keşan ile ilgili ne bildikleri veya bilmedikleri konusunda fikir edinmek istedik. Çünkü insanların ömürleri boyunca kullanacakları bilgi ve davranışların önemli bir bölümünü eğitim hayatı içerisinde aldığını, bu yüzden de yaşadığı yöreyi de en iyi tanıyacağı yerin okullar olduğunu düşünüyoruz. Bu yüzden ilçemizden her kademeden birer okul belirledik. Belirlediğimiz okulları seçme sebebimiz buradaki öğrenci ve veli yapısından dolayı.”

BİLİMSEL YÖNTEMLERLE ÇALIŞIP, DOĞRU SONUÇLARA ULAŞMAK DA

BİZLER AÇISINDAN ÇOK ÖNEMLİDİR

“Üç okulda da Keşan’ın her mahallesinden çeşitli sosyo-ekonomik yapılara sahip öğrenciler bulunmaktadır. Ayrıca Keşan dışından da öğrenciler bu okullarda daha fazla vardır.

Elde edilen sonuçlarla amacımız,  okullara yönelik faaliyetlerin yapılmasına ve öğrencilerin yaşadıkları yeri daha iyi tanıyarak başkalarına da aktarmasına yarayacak bilgi ve yöntemler oluşturulmasına katkı sağlamaktır. Proje içerisinde bilimsel yöntemlerle çalışıp, doğru sonuçlara ulaşmak da bizler açısından çok önemlidir.”

DEĞERLENDİRME

- Anketler ile elde edilen en önemli sonuç öğrenciler arasında yaşadıkları yerle ilgili yeterli bilgilerinin bulunmadığıdır.

- En yetersiz bilginin olduğu alan Keşan’ın tarihi ile ilgili konular olarak tespit edilmiştir.

Satır et tatma ve Saros Körfezinde geçirilen zaman en yüksek olumlu cevabın verildiği konular olarak görülmüştür.

- Kültürel, doğal, turistik konulu sorularda da bilinme oranın % 35 civarında olduğu görülmektedir.

ÖNERİLER

- Öncelikle öğrencilerin Keşan ile ilgili bilgilerinin yetersizliğini gidermek amacıyla okullarda çalışma yapılması gerektiğini düşünüyoruz. Bunun için okulların görünürlüğü yüksek bir alanında dikkat çekici öğelerle bezenmiş bir KEŞAN KÖŞESİ oluşturulmalıdır.

- Kaymakamlık, Belediye, İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü ve Keşan’ın tanıtımı ile ilgili tüm resmi ve sivil toplum kuruluşlarının katkısı ile Keşan’ı anlatan anlaşılır, dikkat çekici bir kitapçık oluşturulup her yıl okullarda dağıtımı yapılmalıdır.

- Resmi ve Sivil toplum kuruluşlarının ortak çalışmasıyla Keşan ı anlatan kısa bir belgesel oluşturulup okullarda her yeni dönemde izletilmesi sağlanmalıdır.

- Özellikle ilkokul ve ortaokullarda Keşan ve çevresi gezileri düzenlenmelidir.

- Sadece Keşan’ı her yönü ile konu alan ve devamlı güncellenen bir internet sitesi oluşturulmalıdır.

- Okullarda sınıflar arası ve daha sonra okullar arası Keşan ile ilgili yarışmalar, sergiler, düzenlenmesi teşvik edilmelidir.

- İlçenin çeşitli yerlerindeki reklam panolarına, sokak lambalarına dönem dönem tanıtıcı afişler konulmalıdır.

- Okulların görünürlüğü yüksek bir alanında dikkat çekici öğelerle bezenmiş bir KEŞAN KÖŞESİ oluşturulmalıdır.

- Resmi ve sivil toplum kuruluşlarının katkısı ile Keşan’ı anlatan anlaşılır, dikkat çekici bir kitapçık oluşturulup her yıl okullarda dağıtımı yapılmalıdır.

- Resmi ve Sivil toplum kuruluşlarının ortak çalışmasıyla Keşan’ı anlatan kısa bir belgesel oluşturulup okullarda her yeni dönemde izletilmesi sağlanmalıdır.

- Özellikle ilkokul ve ortaokullarda Keşan ve çevresi gezileri düzenlenmelidir.

- Sadece Keşan’ı her yönü ile konu alan ve devamlı güncellenen bir internet sitesi oluşturulmalıdır.

- Okullarda sınıflar arası ve daha sonra okullar arası Keşan ile ilgili yarışmalar, sergiler,  düzenlenmesi teşvik edilmelidir.

- İlçenin çeşitli yerlerindeki reklam panolarına, sokak lambalarına dönem dönem tanıtıcı afişler konulmalıdır.