“Döviz fiyatlarının artması gelinlik fiyatlarının da artmasına neden oldu”

MURAT ARKAN

 

Düğün Evi işletme sahibi Hayrettin Varol, gelinlik ve abiye sektörünü değerlendirdi. Çin’den kumaş gelmeye başlamasıyla dışa bağımlı hale gelindiğini belirten Varol,“Tekstil vb. kumaş tamamen Uzakdoğu ülkelerine döndü. Bursa’da kumaş üzerine çok fabrika vardı. Denizli tekstilin göbeğiydi. Çin’den kumaş gelince bu fabrikalar işsiz kaldı. Bu nedenle dışa bağımlı olduk. Döviz fiyatları artınca gelinlik ve abiye tarzı özel tüketimin malzemelerinin de artmasına sebep oldu. Yerli üretimi bitirdiler. Bu yüzden fiyatlar yükselişte, her şeye en az %20 zam geldi. Eski kar marjları artık yok. İnsanların alışveriş şekli değişti. Önceden insanları düğün alışverişine geldiğinde tüm alışverişini bir mağazadan alıp gidiyordu. Şimdi artık 1 ürün için 40 yere bakıyor. Ekonomi anlamında kötümser olmamak gerekirse satışlarımız biraz olsun düştü.” dedi.

GELİNLİK SEKTÖRÜ İNTERNETE DÜŞMEDİĞİ İÇİN EKMEK YİYEBİLİYORUZ

2017’den umutlu olduklarını kaydeden Varol, şunları söyledi:“Özellikle gelinlik ve abiye sektöründe rekabet çok yüksek. 2016’da şunu gördük ki insanlarımız artık daha çok ekonomiye yani cebindeki parasına bakıyor. 2017’den umutluyuz. Sonuçta hayat devam ediyor. Özellikle darbe girişiminden sonra düğün ertelemelerinin de olmasından dolayı 2017 yılının daha iyi geçeceğini düşünüyorum. Gelinlik ve abiye sektörü internete düşmediği için bir parça ekmek yiyebiliyoruz. Bu sayede ayakta duruyoruz Gelinlik ve abiye sektörünün internette satılmadığı için perakende sektörü canlı kalabiliyor. Eskinden sadece ürünü beğenmek vardı, şimdi fiyat politikası var. Asgari ücretin de 1,300 TL olmasında dolayı vatandaş 2,000 TL olan bir gelinliği nasıl alacak. Üretim maliyetleri de çok arttı. Bu da tüketiciye mal oluyor. Gelinlik ve abiye sektörü özellikle 3 ay işliyor. Haziran, Temmuz, Ağustos. Kış mevsiminde işler duruyor. Yani kısacası işimiz 3 ay. Kışın insanlar söz-nişan alışverişi yaparlardı, şu anda da oluyor, ama kalem bazında 2-3 kalem alıp kaçıyor. Bunun nedeni tamamen ekonomik sebepler.  Yunanistan’dan gelen vatandaşlarımız eskiye göre orda da ekonomik krizin olmasından dolayı rahatlıkla para harcayamıyor. Özellikle Yunanistan ekonomik krizinden sonra gelen insan sayısı azaldı. Keşan için bu bir avantajdı, hala daha avantaj, oradaki kriz de umarız en kısa zamanda çözülür.”

KEŞANLI KEŞAN’DAN ALIŞVERİŞ YAPMIYOR

Müşterilerinin %90’ının Keşan dışından geldiğine dikkat çeken Hayrettin Varol, sözlerini şu şekilde tamamladı : “AVM ve internet üzerinden satışlarda diğer sektörleri etkiliyor. Bunun en küçük örneği Türkiye’de bebek bezi satışlarının %25’i internet üzerinden satılmaktadır. Bugün baktığımızda her sektöre etkisi fazladır. Onun haricinde giyim, ayakkabı sektörü, bijuteri, zücaciye vb. ihtiyaçlar AVM ve internetten çok rağbet görüyor. Geleneksel alışveriş alışkanlıklarımız değişirse, çoğu işyeri sahipleri iş değişikliği yapmak zorunda kalabilir veya işsiz dahi kalabilir. Müşterilerimizin %90’nını Keşan dışı bölgelerden gelenler oluşturuyor. Çünkü Keşanlı Keşan’dan alışveriş yapmıyor.”