Güneş: Psikoteknik raporu olmayanların araçları bağlanacak

Trakya Mesleki Yeterlik Eğitimcileri Derneği Başkanı, Keşan Acarlar Eğitim Hizmetleri, Acar SRC Kursu ve Keşan Psikoteknik Merkezi Kurucu Müdürü Caner Güneş, son zamanlarda yaşanan otobüs kazaları sonrası 10 Ağustos 2021 tarihli Otobüs Kazalarının Önlenmesine Yönelik Alınacak Tedbirler Genelgesi hakkında ve SRC belgesi konusunda bilgi verdi. 

Güneş: Psikoteknik raporu olmayanların araçları bağlanacak

Trakya Mesleki Yeterlik Eğitimcileri Derneği Başkanı, Keşan Acarlar Eğitim Hizmetleri, Acar SRC Kursu ve Keşan Psikoteknik Merkezi Kurucu Müdürü Caner Güneş, son zamanlarda yaşanan otobüs kazaları sonrası 10 Ağustos 2021 tarihli Otobüs Kazalarının Önlenmesine Yönelik Alınacak Tedbirler Genelgesi hakkında ve SRC belgesi konusunda bilgi verdi. 

Medya Keşan
Medya Keşan
14 Ağustos 2021 Cumartesi 08:40
Güneş: Psikoteknik raporu olmayanların araçları bağlanacak

BÜLENT SAYLAM

PSİKOTEKNİK RAPORU OLMAYANLARIN ARAÇLARI BAĞLANACAK

 Açıklamasının başında ülkemizde son zamanlarda yaşanan otobüs kazalarında birçok vatandaşımızı kaybettiğimiz ve birçok vatandaşımızın şu anda yaralı olarak tedavi sürdüğünü hatırlatan Güneş,  “Bu otobüs kazasından hemen sonra içişleri Bakanlığının yayınlamış olduğu genelge var ve bu genelgede. 12 maddeden oluşmaktadır. 10 Ağustos 2021 tarihinde yayınlandı. Genelge bu genelge de baktığımızda birinci madde ilk madde olarak ticari taşıt kullanan sürücülerin alması gerektiği yetki belgeleri yani SRC belgelerinin denetlenmesi. Almayanlara idari ve idari para cezası yaptırım uygulanacağı ve baktığımızda 11’inci maddede seyahat firmaları ve ticaret taşıt kullanıcıların psikoteknik değerlendirme raporuna sahip olup olmadığı sistem üzerinden artık kontrol edilecek ve olmayanlara para cezası yazılacak ve trafikte yakalandığında ise bu kişilerin direk olarak araçları bağlanacak.” dedi.

TESTİ GEÇEMEYEN 6 AY SONRA TEKRAR TESTE GİRİYOR

SRC Belgesi ve psikoteknik belgesi hakkında bilgi veren Caner Güneş, açıklamasına şöyle devam etti: Psikoteknik alan kişiler burada belirli testlere tabi tutuluyor. O testlerde görsel algı, bellek refleksleri ölçülüyor. Eğer ki burada başarısız olursa tekrar 6 ay sonra tekrar teste girebiliyor ve başarısız olduğu süre zarfında araç kullanması engelleniyor. SRC belgelerinde ise eğitim merkezimizde eğitimler oluyor. Sonrasında Keşan’da Ahmet Yenice İlköğretim Okulu’nda sınavları yapılıyor. Sınava girip o gün başarılı olursa bir gün sonra belgesi direk olarak e-devletine düşüyor. Bu kişilerden alınması, işlenmesi gereken belgelerin en başında demiş olduğum gibi ticari taşıt kullanan kişilerde derece ve psikoteknik belgesi isteniyor. Bunlarla ilgili kurumumuz aynı zamanda bir diğer unsur da derneğimiz olarak bütün Trakya’da herkese yardımcı olmaya çalışıyoruz. 

SABİT TRAFİK DENETİM NOKTALARI KESİNTİSİZ OLARAK DENETİMLERE DEVAM EDECEK

Yeni yayınlanan genelgede 12 madde olduğunu söyleyen Güneş, genelgeyle ilgili şöyle konuştu: “Bu genelgenin içerisinde sürücülerin yedek şoförle çalışıp çalışmadığı da kontrol altına alınacak. Aynı zamanda. Seyahat edenlerin emniyet kemerlerinin takılıp takılmadığı da kontrol altına alınacak. Hatta şöyle bir duyum aldım ama daha tabi net bir şey yok. Otobüs firmalarında kamera sistemi getirileceğini duyduk ki mesela bizim psikoteknik merkezlerimizde var. Kamera sistemi ve kameranın bütün kayıtları yapılıyor. Bu otobüslerde de kamera sistemiyle kimin emniyet kemeri takıp takmadığını direk olarak kontrol edeceklerini duyduk. Zaten genelde de bu yazıyor yeni genelgede. Aynı zamanda 10’uncu maddeye baktığımızda yolcu taşımacılığı yapan otobüslerin yoğun olarak kullandığı güzergahlar üzerindeki. Sabit trafik denetim noktaları kesintisiz olarak devam ettirilecek. Yani bazen geçiyorduk ama işte uygulama yapılmıyor. Artık öyle bir şey söz konusu değil. Otobüs güzergâhlarında olan bütün sabit trafik denetim noktaları hepsi faal bir şekilde 24 saat boyunca çalışacak ve ticaret, taşıtlar ve otobüsler denetlenecektir. 

HERKES SÜREKLİ DENETLENECEK

Genelgede şoförler için getirilen düzenlemelerin olduğunu dile getiren Güneş, açıklamasını şöyle sonlandırdı:“Ana maddelerden biri de şoförler için getirilen günlük 9 saat veya haftada 56 saat sürüşlerinin aşılmaması ve 4 buçuk saatlik her sürüşten sonra en az 45 dakika mola vermeleri. Bunlar da kontrol altına alınacak. Zaten herkesin dijital kartlar var. Bu kartlardan da kontrolleri falan da yapılıyor. Aynı zamanda terminal ve güzergah denetimlerinde U-ETDS  sistemine entegre olan POLNET  sistemin üzerinden otobüs sefer, personel bilgilerinin kontrol edilmesi. Yani şimdi bazen görüyorduk, daha doğrusu duyuyorduk diyelim otobüs şoförü çıkması gerekiyor ama tek şoförle. Yoluna devam ediyor. Artık böyle bir şey söz konusu olmayacak. Kesinlikle herkes sürekli denetlenecek. Şehrin girişlerinde otogarın girişlerinde çıkışlarında bunların hepsi kontrol altına alınmış olacak. Bu yapılan tüm unsurlar şey için değil. Yani halkımızı ve esnafımızı zora sokmak için değil de daha fazla nasıl iyi yapabilirizin çalışmasıdır. Aynı zamanda bu çalışma içinde içişleri bakanlığımıza, Ulaştırma Bakanlığı ve Milli Eğitim bakanımıza da teşekkür ederim.”

İçişleri Bakanı Süleyman Soylu imzalı 10 Ağustos 2021 tarihli Otobüs Kazalarının Önlenmesine Yönelik Alınacak Tedbirler Genelgesinin tam metni ise şöyle:

1. Şehirlerarası yolcu taşımacılığı sektöründe yer alan otobüsler ile tarifesiz yolcu taşımacılığı yapan tur otobüslerinde; yetki belgeleri, SRC belgeleri, taşıma sözleşmeleri, yarış noktası dikkate ahnarak, yedek şoför olup olmadığı, takograf hız ve çalışma süresi bilgileri, cihaza takılı sürücü belgesi ve diyagram kartının aracı kullanan kişiye ait olması hususlarının titizlikle denetlenmesi, 2. Terminal ve güzergah denetimlerinde U-ETDS sistemine entegre olan POLNET sisteminden otobüs sefer ve personel bilgilerinin kontrol edilmesi ve aracı kullanan şoför bilgisi ile U-ETDS sisteminde kayıtlı şoför bilgilerinin uyuşmaması durumunda Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamında ihlal

Tespit Tutanağı düzenlenerek Ulaştırma Bölge Müdürlüklerine gönderilmesi, 

3. Seyahat firmaları tarafından sürücü seçiminde titiz davranılması, uzun yol deneyimine ve güvenli yol sürüş bilgisine sahip şoförlerin çalıştırılması konusunda seyahat firmaların uyarılması, 

4. Şoförler için getirilen günlük 9 saat veya haftada 56 saatlik sürüş sürelerinin aşılmaması ve 4.5 saatlik her sürüşten sonra en az 45 dakika mola vermeleri konularında bilgilendirme yapılması, 

5. Seyahat esnasında sürücü, yardımcı personel ve tüm yolcuların emniyet kemerlerinin takılı olması hususunda seyahat firmalarının ikaz edilmesi ve emniyet kemeri takma zorunluluğunun seyahat öncesi ve sırasında anons edilerek gerekli uyarıların/kontrollerin yinelenmesinin sağlanması, 

6. Sürücülerin yorgun/uykusuz bir şekilde araç kullanmalarına kesinlikle müsaade edilmemesi, yorgunluk ve uykusuzluk belirtileri görülen sürücülerin denetim noktalarında ve araç dışında dinlenmelerinin sağlanması, 

7. Trafik personelince otobüse bizzat binilerek seyahat edenlerin emniyet kemeri takıp takmadığının kontrol edilmesi ve emniyet kemeri takmanın can güvenliği açısından önemi ile yasal olarak zorunlu olduğu konusunda gerekli bilgilendirmenin yapılması, 

8. Şehirlerarası otobüslere görevlendirilen sivil trafik denetim personeli tarafından sürücü ve yolcularda emniyet kemeri kullanımı, şoförlerin seyir halinde cep telefonuyla konuşması, kırmızı ışık ihlali, şoförlerin çalışma ve dinlenme sürelerine uygunluk vb. konuların denetlenmesine devam edilmesi, 

9. Yoğunluk durumuna göre terminal ve ara istasyonlarda gerektiğinde takviye personel görevlendirilerek günün her saatinde sefere çıkan, terminallere giriş-çıkış yapan bütün otobüs ve şoförlerinin il/ilçe terminallerinde Otogar Büro Amirliği bulunmasa dahi görevlendirilecek personel veya ekip tarafından denetlenmesi, 

10. Yolcu taşımacılığı yapan otobüslerin yoğun olarak kullandığı güzergahlar üzerindeki Sabit Trafik Denetim noktalarında denetimlerin kesintisiz olarak devam ettirilmesi v e sabit denetim noktası bulunmayan güzergahlarda 16 Ağustos 2021- 30 Eylül 2021 tarihleri arasında 02.00-08.00 saatlerinde sabit trafik denetim noktaları oluşturulması ve bu noktalarda dijital takograf eğitimi almış personelin görevlendirilmesine öncelik verilmesi, 

11. Seyahat firmaları tarafından sürücülerin geçerli bir Psikoteknik Değerlendirme Raporuna sahip olmasının sağlanması ve Psikoteknik Değerlendirme Raporunun öneminin vurgulanarak, alınmasına/güncellemesine yönelik çalışmaların yürütülmesi, 

12. Trafik güvenliğine ilişkin diğer denetimlerin aksatılmadan yapılması.

Son Güncelleme: 14.08.2021 08:56
Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol