HABER MERKEZİ

Bu proje çerçevesinde yakın bir sürede de Saros Körfezi’ne bir uçak batırılacak.

Edirne Saros Turizm Altyapı Hizmet Birliği (ESTAB) tarafından TANAP’a yapılan “Su Altı Projesine Destek, Hayal Ettik Gerçek Oldu, Deniz Kızı Saros Körfezi’ne Kondu” başlıklı proje kapsamında yapılan başvuru ile TANAP tarafından ilk olarak 682.060.00 TL hibe çıkarıldı. Yapılan yoğun görüşmeler sonucunda bu hibe 1.235.000 TL’ye çıkarıldı.

“UÇAĞIN PARÇALARI ERİKLİ’DEKİ SU SPORLARI MERKEZİNİN OLDUĞU ALANA GELECEK”

18 Ocak 2019 Cuma günü bu projeyi gerçekleştirecek Skyair Shop Firması yetkilileri ile Keşan Belediyesi arasında sözleşme imzalandı. Mehmet Özcan, sözleşme töreninden önce yaptığı konuşmada “2009 yılından bu yana Saros Körfezi’nde Edirne Saros Turizm Altyapı Birliği (ESTAB) eliyle başlattığımız Yapay Resif Projemizin son etabı olan Uçak Batığı Projemizi TANAP Sosyal Sorumluluk Projesi kapsamında aldığımız hibe programla gerçekleştirmek üzere bu işi gerçekleştirecek olan firma ile sözleşmemizi imzalayacağız. Bu proje kapsamında belki dünyanın en büyük batığı olacak olan kullanım dışı kalmış Airbus 330 uçağını 2009 yılında yaptığımız Ege Su Ürünleri Bölüm Başkanı Altan Lök’ün hazırladığı Tarım Bakanlığı’nın onayladığı projemiz kapsamında batıracağız. O zamandan beri de bu proje içersinde birlik başkanı olarak bana en büyük desteği veren Kadıköy Su Altı Sporları Derneği Başkanı Sayın Savaş Yapman’a buradan bir kere daha teşekkür ediyorum. Yine elbirliği içersindeyiz. Bu projeyi de birlikte bitireceğiz. Bu sözleşmenin ardından uçağın parçaları Erikli’deki Su Sporları Merkezimizin olduğu alana gelecek. Burada tekrar montaj edildikten sonra bir platform temin edilerek projedeki koordinatları belli olan dalış noktasına batırılacak. Biz bu projeyi hazırlarken 3 hedefimiz vardı. Birincisi Amatör ve yerel balıkçılığa destek olmak, ikincisi su altı görselliği yaratmak ve dalış turizmine katkı sağlamak ve üçüncü hedefimiz de maalesef kaçak balıkçılığı önlemek. Trollar Saros gibi bir hazineyi kötü bir hale getiriyorlar. Bu proje ile kaçak balıkçılığı da önlemeyi hedefliyoruz. Projenin son ayağı da uçak batığı inşallah bunun da kazasız belasız bittiğini görürüz. Uçak batığı gerçekleştikten sonra Saros Körfezi’ne sadece İstanbul’dan değil, yurdun değişik yerlerinden ve yurtdışından da su altı görsellerini görmek amacıyla çok daha fazla talep olacağını umut ediyor ve bekliyorum. Yazın başlarında Haziran ayı gibi bu uçak batığını gerçekleştirmeyi hedefliyoruz.”  dedi.

Projeyi gerçekleştirecek olan Skyair Shop Firması Genel Müdürü Tekin Ertemel’de sözleşme öncesi yaptığı açıklamada şunları söyledi: “Buna benzer bir projesi 2015 yılında Aydın Büyükşehir Belediye Başkanı Özlem hanım adına Kuşadası’nda gerçekleştirdik. Şu an Yapay Resif olarak Avrupa’nın en büyüğü, ancak bugün sözleşmesini imzalayacağımız projedeki uçak tipi Airbus 330 olup bu uçağı THY daha önce Onur Air’e vermiş ve daha sonra da bu uçak emekliye ayrılmış 65 metre burundan kuyruğa 60 metre kanat açıklığı olan bir yolcu uçağı. Bu uçak emekli olduktan sonra tekrar hizmete devam etsin adı altında, başkanımızın bu projesi ile yeni bir hayat yeni bir misyon gerçekleştirecek. Biz bunun dünyadaki en büyük batık uçak olacağını düşündüğümüz için açıkçası bizlerde daha çok heyecanlıyız. Katkıyı nasıl verebilirizin peşindeyiz. Bu olayın manevi kısmı bizlerde bir heyecan yarattı, bunun için de elimizden gelen her şeyi yapacağımızı, başkanımızla birlikte bir iş ortağı değil gönül ortağı olacağımızın sözünü şimdiden veriyorum”

2009 yılından bu yana proje danışmanlığını yapan Savaş Yapman’da şöyle konuştu: “Bu proje Türkiye’de örnek bir proje. Bu projenin 3 aşaması var. 3 ayaklı bir proje birinci ayağı yapay resif projesi, her biri 1 ton ağırlığında olan 1600 adet blok atıldı. 2013 yılında İzmir’de yapılan Yapay Resif Konferansı’nda da en fazla popülasyon yapan yapay resif olarak tanıtıldı. İkinci ayağı su altı tarih müzesi ve Nusrat Batığı idi. 155 Gros Tonluk ve 45 metre genişliğinde Sahil Güvenlik Gemisi Nusrat Gemisine benzetilerek Saros’a batırıldı. Üçüncü aşamada uçak batığı olacak. Bu batık dünyanın en büyük uçak batığı olacak. Dolayısıyla bırakın şu an Saros Körfezi’ni böyle bir anlamda uçağıyla,  gemisiyle yapay resifi olan bir alan yok Türkiye’de, İnşallah yapay resler sayesinde kıyı balıkçılığına destek olacak ve dalış turizmine çok büyük katkısı olacağına ve yurtdışından da bölgeye akın olacağını ve dalışla ilgili misafirler geleceğine inanıyorum.”

Konuşmaların ardından Keşan Belediye Başkanı Op. Dr. Mehmet Özcan ve Skyair Shop

Genel Müdürü Tekin Ertemel tarafından sözleşme hayırlı uğurlu olması temennisi ile imzalandı.