Karayolları Trafik Yönetmeliği'ndeki düzenleme ile Emniyet Genel Müdürlüğü, eski tip sürücü belgelerini bugünden itibaren yeni tip sürücü belgeleriyle değiştirmeye başladı. Stajyer sürücülük ve ehliyet sistemi de bugün uygulama konuldu

Teorik ve Uygulama Öğretmeni Ender Arda, Milli Eğitim Bakanlığı Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği'nde yapılan değişikliklerle birlikte ehliyetlerde de yeni dönemin başladığını bildirdi. Arda, yeni tip sürücü belgelerinin, uluslararası niteliğe sahip ve diğer ülkelerde de geçerli olacağını kaydetti.

Ender Arda, AB standartlarına kavuşturularak 180 ülkede kullanılabilecek olan ehliyetlere yeni sınıflar da eklendiğini ifade ederek, “Karayolları Trafik Yönetmeliği'ndeki düzenleme ile Emniyet Genel Müdürlüğü, eski tip sürücü belgelerini bugünden itibaren yeni tip sürücü belgeleriyle değiştirmeye başladı. Stajyer sürücülük ve ehliyet sistemi de uygulamaya konuldu. 9, 10, 11. aylarda kursların kapasite oranları hemen hemen yüzde 100 doldu. Bu süreçte başarılı olan kursiyerler bu yasadan etkilenmeden sürücü belgesine sahip oldu. Tahmini olarak eylül, ekim ve kasım gruplarında yüzde 100 doluluk oranıyla çalıştıkları için 400 bine yakın sürücü kurslarına kayıt yapıldığı kanaatindeyim." dedi.
Motorlu taşıtlar sürücü kurslarıyla ilgili ilk adımın 29 Mayıs 2013 yılında atıldığına dile getiren Arda, o tarihten şu ana kadar geçen sürede Avrupa Birliği'ne uyum yasaları çerçevesinde Avrupa ülkelerinde standartları bire bir yakalayacak uygulamaya uyulacağını vurguladı.
Ender Arda, yeni kurallar geldiğine dikkat çekerek, şunları söyledi: "Sürücü belgeleri sınıflarında artış söz konusu. Örneklemek gerekirse şu anda B sürücü belgesi ile otomobil, kamyonet türü araçlar kullanılırken, bunlara römork takılması halindeki alınacak sürücü belgeleri sınıflarında değişiklik oluyor B-1, B-1-E şeklinde. En göze çarpan hususlardan bir tanesi sürücü eğitimlerinin teorik eğitimlerinde trafik adabı denen bir ders ilave ediliyor, 4 saatlik bir eğitim. Sürücülerin eğitiminde ihmal edilen davranış, ahlak bozukluğuna yönelik birtakım hususların altı çiziliyor. Adaylar için ön sınav sistemi zorunluluğu getiriliyor. Ön sınavda sürücü adayının hocası ve kurumun müdürü bir ön değerlendirme yapacak. Bu uygulamalar sonucunda sınavda geçebilecek konumda olup olmadığı kontrol ediliyor, sonrasında asıl sınava intikal ettiriliyor."

75 CEZA PUANI ALMAMASI HALİNDE 2 YILIN SONUNDA ASIL SÜRÜCÜ BELGESİNİ ALACAK

Ender Arda, 1 Ocak 2016 itibariyle stajyer sürücülüğün geldiğini de hatırlatarak, stajyer sürücü belgesinin normal şartlarda başarılı alındıktan sonra emniyette teşhir aşamasından sonra başladığını anlattı. Arda, 75 ceza puanı almaması halinde 2 yılın sonunda sürücülerin asıl belgeye geçebileceklerini, ehliyet almak için bazı temel trafik kurallarına uyulması gerektiğinin söyledi.
Ender Arda, "Kırmızı ışıkta geçmek, 2’nci yaya okul geçitlerine yaklaşırken kurallara uymama, alkollü araç kullanma, 75 ceza puanını doldurmaması şartı var. Doldurması halinde geçen süre iptal ediliyor, yeniden sürücü kursuna yazılarak eğitim alınması gerekiyor." diye konuştu.

CİDDİYET ARTTI

Türkiye'de sürücü belgeleri yaklaşım tarzında sınavlardaki uygulamalarda büyük bir ciddiyet kazandığını belirten Arda, önceden yazılı sınavların daha zor uygulamalı olan sınavların kolay olduğunu, teorik sınavların kolaylaştırıldığını, uygulamalı olan sınavlarda ciddiyetin arttırıldığını ve adayların bu konuda zorlandığının altını çizdi. Ender Arda, "Direksiyon sınavlarında en çok park etme konusuna dikkat ediliyor. Geri geri parkta kullandığı aracın bir buçuk katı genişliğinde bir mesafeye üç hamlede adayın park etmesi şeklinde bir uygulama yapılıyor. Kursiyerlerin en çok zorlandığı hususlardan bir tanesi bu. İki duba arasına park ederken büyük sorun yaşıyorlar. Arabayı stop ettiriyorlar veya kaldırıma çarpıyorlar. 25 metre mesafede düz bir şekilde yolun bir şeridinde geri geri gitmeleri isteniyor, burada da kursiyerlerimiz sıkıntıya düşüyor. Araçların stop etmeden kaldırması yönünde uygulama yaptırıyoruz. Uygulamalarda değişiklik oldu. Bu süreçte bugün bir cep telefonu alırken gösterilen hassasiyet kadar sürücü belgesini alırken hassasiyet gösterilmesine doğru az bir kerte kaldı." şeklinde konuştu.

TRAFİK KURALLARINA HASSASİYET VERİLMESİ GEREKLİ

Ender Arda, getirilen kurallardaki amaçların Türkiye'de yaşanan trafik kazalarını azaltmak olduğunu ve bunun yeterli olmadığını ifade ederek, trafik kurallarına hassasiyet verilmesi gerektiğini vurguladı. Ender Arda, "Bu yeterli mi? Bunun yeterli olabilmesi için mevcut sürücülerin de bir şekilde güncel uygulamalardan bir seminer veya hizmet içi eğitim şeklinde belirli hususlarda hassasiyet kazandırılması gerekiyor. Sürücü kurslarının açıldığı yıldan şuan itibariyle sürücü hataları yönüyle bir değerlendirilme yapıldığında sürücü kursları açılmadan önce insan faktörünü yüzde 94-96’da iken, şuanda bu oran biraz daha azaldı. Birkaç puanda olsa aşağı düştüğü kanaatindeyim. Bun uygulamalar elbette sürücülerin kazalar karışmasını engelleyici beceriyi kazandıracağı ümidindeyim." şeklinde konuştu.