Elektronik ortamda gerçekleştirilen ticarete ilişkin güvenin ve şeffaflığın sağlanması amacıyla çıkartılan 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, 5 Kasım 2014 tarihli resmi gazetede yayımlandı.

Keşan Ticaret ve Sanayi Odası Hukuk Danışmanı Av. Aylin Arıkan, 1 Mayıs 2015 tarihinde yürürlüğe girecek olan yeni yasanın tüketicilere ve şirketlere getireceği yenilikler hakkında açıklamalarda bulundu.

YENİ YASA TÜKETİCİLERE VE ŞİRKETLERE NELER GETİRECEK?

“Yeni kanunla birlikte internetten alışveriş anlamında en çok şikâyet edilen konuların başında gelen istenmeyen e-posta, SMS gibi uygulamalar sonlanacak. Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra herhangi bir elektronik ileti gönderilmeden önce izin alma şartı gelecek. Yazılı ya da elektronik olarak alınmış herhangi bir onay olmadan, şirketler tüketiciye ileti gönderemeyecek.

KİŞİSEL BİLGİLER YASA İLE KORUNACAK

Yeni kanun bilgi verme yükümlülüğü, sipariş ve ödeme sayfaları, ticari iletişim, kişisel verilerin korunması ve cezai hükümler alanında önemli değişimleri beraberinde getirecek.

BİLGİLER NET VE EKSİKSİZ SUNULACAK

Tüketici ile yapılan ticari sözleşme öncesinde, hizmet sağlayıcısının tüm bilgilerini eksiksiz ve net bir şekilde sunması zorunluluğu olacak. Sipariş onayından önce ödenecek toplam bedel ile birlikte sözleşme şartları müşteriye gösterilecek. Hediye ve promosyonlarla ilgili tüm şartlar net bir şekilde sunulacak. Hizmet sağlayıcı, kampanyalarında, bültenlerinde, yarışmalarında tüketicileri her adımda ve değişiklikte bilgilendirecek.

TÜKETİCİ İLETİ ALMAKTAN VAZGEÇEBİLECEK

Tüketici isterse, kararından vazgeçerek ileti almak istemediğini ilgili şirkete söyleyebilecek. Vazgeçme kararının sunulmasıyla birlikte, şirket tüketiciye 3 gün içerisinde ileti gönderimini durduracak.

HAKSIZ REKABET ORTADAN KALKACAK

Yeni kanun ve yönetmeliğin, e-ticaret alanına getireceği en büyük farklılık, haksız rekabetin ortadan kaldırılması olacak.

TÜKETİCİ ODAKLILIK ZORUNLU OLACAK

Tüketici odaklılık artık bir zorunluluk haline gelecek. Tüm kurumlar, tüketicilerinin gizliliğine önem veren ve onların haklarına saygı duyan bir pozisyona geçecek.

TÜKETİCİ ODAKLI DİJİTAL PAZARLAMA

Doğrudan pazarlama kanalları, tek taraflı duyuru ve kampanya bildirimi olmaktan çıkıp hedef kitle ile marka arasında etkileşimi arttıran, bağlılık yaratan, interaktif bir yapıya dönüşecek. Bu yolda kişisel tavsiye sistemleri ve müşteri zekâsı gibi yeni teknolojiler ön plana çıkacak.

E-TİCARETTE GÜVEN ARTACAK

Özellikle Türkiye’de çok sık rastlanan e-ticarete güven unsuru konusunda önemli adımlar atılacak. Artık yasal düzenlemelerle tüketicilerin tüm hakları koruma altına alınacak ve hem tüketicilerin kurumlara, hem de kurumların diğer kurumlara olan bakış açısı değişecek.

ONLİNE ALIŞVERİŞİN HACMİ ARTACAK

Yeni kanun, getireceği tüketici odaklı yaklaşım, güven ortamı ve şeffaflık sayesinde daha fazla kullanıcının internetten alışveriş yapmasını sağlayacağı gibi online alışverişin hacminin de artmasına destek olacak.

“KANUNA AYKIRI HAREKET EDENLERE 15 BİN LİRAYA KADAR PARA CEZASI GELEBİLECEK”

Elektronik ticaret faaliyetinde bulunanların, elde ettiği kişisel verilerin saklanmasından ve güvenliğinden sorumlu olacaklarının ve bunları üçüncü kişilerle paylaşamayacaklarının altını çizen Arıkan, kanunda öngörülen yükümlülüklere aykırı hareket edenlere bin liradan 15 bin liraya kadar değişen idari para cezalarının uygulanabileceğini belirtti.

Arıkan, alıcıların onayı alınmaksızın bir defada birden fazla kimseye ileti gönderilmesi halinde ceza üst limitinin 50 bin liraya kadar artırılabileceğini de kaydetti.

KANUNUN YÖNETMELİK TASLAKLARI HAZIRLANDI

Arıkan ayrıca, Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun'un yönetmelik taslaklarının da tamamlandığını bildirdi. Yeni yönetmeliklerle ticari elektronik iletileri reddetme hakkının ücretsiz ve kolay bir şekilde tanınmasının sağlanacağını kaydeden Arıkan, “Elektronik Ticarette Sözleşme ve Siparişler Hakkında Yönetmelik Taslağı ve Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik Taslağı ile elektronik ticarette kapsamlı düzenlemelerin hayata geçeceğini belirtti.”

Arıkan, son olarak şu değerlendirmelerde bulundu:

“Taslakları hazırlanan bu yönetmelikler kapsamında, elektronik ortamda bir mal satımı veya hizmet sunumuna ilişkin sözleşme ve siparişlerdeki yükümlülükleri, telefon ve bilgisayar gibi elektronik iletişim araçlarıyla gönderilen SMS, e-posta ve telefon araması yoluyla gerçekleştirilen her türlü ticari iletişimin ve bunların yapılmasına elektronik ortam sağlayan aracı hizmet sağlayıcıların yükümlülüklerinin düzenlenmesi amaçlanıyor. Artık elektronik ortamda ticari faaliyette bulunanlar, kendilerine ait Mersis numarası ve kayıtlı elektronik posta (KEP) adresi gibi güncel ve tanıtıcı bilgilerini sunmak zorunda olacak. Elektronik ticaret işletmeleri, alıcıların hangi aşamalarla sipariş ve sözleşme yapacağı ile siparişteki hatalarını ne şekilde düzeltebileceğine ilişkin bilgilere de ana sayfalarında yer verecek.”