Verimli ders çalışma teknikleri

Esra Akbunar

Verimli ders çalışma teknikleri

Esra Akbunar

Medya Keşan
Medya Keşan
03 Ekim 2020 Cumartesi 09:29
Verimli ders çalışma teknikleri

Ders çalışırken elde edeceğiniz başarı oranı çoğunlukla masa başında geçirdiğiniz zamanla doğru orantılı olmayabilir, burada önemli olan noktada ders çalışmak için ne kadar zaman harcadığınızdan ziyade, bu süreyi ne kadar verimli kullandığınız ile ilgilidir. Ders çalışma alışkanlığı öğrencinin başarısını belirleyen temel unsurlardan biridir. Zamanınızı ve çabanızı boşa harcamamak için bunu bir program çerçevesinde düzenlemeniz gerekmektedir.

  Başarının arka planında yatan temel güdü, başarı gereksinimidir. Yalnızca ailenin belirlediği hedefler ile çocuğun güdülenmesi pek olası değildir.

  Ailenin yanlış tutumları, ilgisizlik, ihmal, baskı ve eğitime bakış açısı başarı durumunu etkilemektedir, bu durumlarda öğrenci gerginlik hissedebilir. Bu yazımda öğrenciler ve veliler için temel noktalara değinmeye çalıştım. Keyifli okumalar dilerim.

Verimli ders çalışabilmek için gerekli temel sisteminiz

-Ders çalışma için bazı şartların uygun olması (ortamın ışık veya gürültü düzeyi, beden, ruh sağlığı)

-Zamanı iyi planlamak

-Okuma kurallarına dikkat etmek

-İyi not tutmak

-Yaptığınız çalışmaları genel tekrar etmek

1. aşama; hedef belirlemek. Ne uğruna çalıştığınızı, sonunda elde etmek istediğiniz hedefin ne olduğunu belirleyin. Gerçek başarı için bir amacın bulunması ve o amaca uygun hareket edilmesi gerekir. Hedefin ulaşılabilir ve motive edici olması önemlidir. Öncelikle daha kolay yapılabilecek, küçük hedefler koyup, o hedefe ulaştığınızda hissedeceğiniz tatmin duygusu, bir sonraki hedef için güdülenmenizi sağlayacaktır ve büyük hedeflere ulaşmak konusundaki inancınızı arttıracaktır.

Kısa bir uygulama yapalım, bir kağıt hazırlayın. Kağıdın bir köşesine hedeflerini sıralayın, kısıtlamaya gitmeden bir liste yapın. Diğer köşesine bu hedeflere ulaşma yolunuzda karşınıza çıkabilecek engelleri yazın. Diğer bir köşeye bu hedefe ulaşmanızı sağlayacak güçlü yanlarınızı,sizi besleyen kaynaklarınızı yazın. Sonrasında ilk yazmış olduğunuz listeden öncelikli 3 hedefinizi belirleyin ve eylem planınızı hazırlayın.

Hedefinize ilerlerken kullandığınız bir yolun yanlış olduğunu fark ettiğinizde, değiştirmekte endişe duymayın, esnek olmaya çalışın.

2. Aşama; plan yapmak. Planlı olmanın en büyük işlevi, öğrencinin zamanını iyi kullanmasını sağlayarak, ders dışındaki aktivitelerine ve sosyal hayatına zaman ayırma imkanı sunmasıdır. Çoğu zaman yoğun sınav haftalarımızda dışarı çıktığımızda kendimizi suçlu hissederiz, halbuki evde durduğumuzda da  günün her saatini ders çalışarak geçirmemiz mümkün değildir. Buradaki en önemli nokta, hangi saatlerde daha verimli çalıştığınıza dikkat etmenizdir.  Neyi nasıl öğrendiğinizi gözlemlemeye çalışın, örneğin hangi derslere not alarak çalışmayı seviyorsunuz, hangi dersleri videodan dinlemek daha iyi öğrenmenizi sağlıyor bu unsurları belirleyin. Bireyin kendini tanıyarak hangi ortamlarda, hangi saatte, hangi yöntemler ile hangi öğrenme tipini sahip olduğun çözmesi gerekir, herkes farklı öğrenir. Bu gözlemlerinizi genellikle bir eğitim döneminin ya da sınava hazırlık sürecinin ilk haftalarında yapmaya çalışın, çok az zamanın kaldığı kısıtlı zaman dilimlerinde yeni stiller denemek riskli olabilir.

Ara verme sürelerinizi iyi ayarlayın, sürekli ara vermeden çalışmak zihninizi yorabilir, dikkatinizi dağıtabilir, arayı uzun tutmak da derse tekrar dönmenizi zorlaştırabilir.

3. Aşama, okuma becerileri. Ders çalışmanın temeli okumadır, çünkü çalışılacak konular hangi ders olursa olsun yazılı materyallerdir. Bu yüzden okuma becerilerine sahip olmak gerekir. Okumanın amacı; belirli bir amacı kavramak, önemli detayları bulmak, belirli soruları cevaplamak ve okuduğunu değerlendirmektir. Okuma becerisi, geliştirilebilen bir beceridir. Hızlı ve anlayarak okumayı alışkanlık haline getirdiğinizde, kısa zamanda ve daha az çabayla konuları öğrenebilir, soruları çözebilir, hatırlamanız gereken bilgilere daha kolay ulaşabilirsiniz.  Okurken de; göz atmak, dudak hareketleriyle okumak, altını çizerek okumak, yanlarına not çıkararak okumak gibi çeşitli stillerden size en uygun olanını bulmaya çalışın.

4. aşama; etkin dinlemek. Başarılı insanların en önemli ortak özellikleri arasında iyi bir dinleyici olmaları gelir. Okulda ya da internet üzerinden eğitimde öğrenmenin büyük bir bölümü dinleme yoluyla gerçekleşir. İyi bir dinleme öğrenci için uyanıklık sağlar, aktif katılım sağlar, dikkatini daha uzun süre korur ve motivasyonunu artırır.

Etkin bir dinlemede işaretlere dikkat etmek önemlidir, örneğin öğretmenlerin konuyu anlatırken önemli yerlerdeki ses tonu, vurguları, hangi anafikri vermek istediği, hangi örneği özellikle verdiği gibi ipuçlarını gözlemleyebilmek fayda sağlar. Dinlerken pasif kalmamak, sorular sormak, aldığı cevapları eski öğrendikleriyle ilişkilendirmek ve konuya dair araştırmalar yapmak, öğrencide aktif bir öğrenme süreci sağlayacaktır ve bu sayede öğrenilen materyal daha kalıcı olacaktır.

Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol