Açar, Sözleşmeli Üretim ve Dijital Tarım Pazarı hakkında bilgilendirdi

TAR-DER Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ziraat Yüksek Mühendisi ve Uzman Tarım Danışmanı Lütfü Açar, yaptığı açıklamada, Sözleşmeli Üretim ve Dijital Tarım Pazarı hakkında bilgilendirmede bulundu.

Açar, Sözleşmeli Üretim ve Dijital Tarım Pazarı hakkında bilgilendirdi

TAR-DER Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ziraat Yüksek Mühendisi ve Uzman Tarım Danışmanı Lütfü Açar, yaptığı açıklamada, Sözleşmeli Üretim ve Dijital Tarım Pazarı hakkında bilgilendirmede bulundu.

Medya Keşan
Medya Keşan
28 Temmuz 2021 Çarşamba 10:00
Açar, Sözleşmeli Üretim ve Dijital Tarım Pazarı hakkında bilgilendirdi

AYGÜL KONAR

Açar açıklamasında, Dijital Tarım Pazarının; Sözleşmeli Tarım Platformu ile Üreticileri, Kooperatifleri, Birlikleri, Sanayicileri, Halcileri, Tüketim Sektörünü, Tarım Danışmanlarını, Bankaları, Sigortacıları ve diğer tüm paydaşları bir araya getirdiğini söyledi.

“GELECEĞE YÖNELİK DOĞRU UYGULANMASINA FIRSAT VERİLMELİDİR”

Doğru düşünülüp doğru hazırlanan mevzuatların doğru uygulandığı sürece anlam kazanacağına dikkat çeken Açar, açıklamasında şu ifadelere yer verdi: “Sözleşmeli Üretim ve Dijital Tarım Pazarlama; Bu iki kavram son yıllarda gündeme oturtulduğu ve de tartışıldığı görülmektedir. Dünyada ve de ülkemizde yaşanan Covid 19 salgını ile gıdanın öneminin yanında pazarlanma şekli ve yöntemlerinin önemi bir kez daha anlaşılmıştır. Nitekim Sayın Tarım ve Orman Bakanı; “Dijital Pazarlama” konusunu gündeme taşımıştır. Alt yapı çalışmaları başlatılmıştır. Ayrıca son günlerde “Sözleşmeli Üretim” konusunun değerlendirileceğini ve de sözleşmeli üretimin önemi konusuna da Sayın Bakan vurgu yaparak bu konuyu da gündeme taşımıştır. Her iki konunun da önemli olduğunu ve de neticesinde bir birini tamamlayıcı olduklarını düşünmekteyiz. Çünkü Dijital Tarım Pazarında;  Sözleşmeli Tarım Platformu ile Üreticileri, Kooperatifleri, Birlikleri, Sanayicileri, Halcileri, Tüketim Sektörünü, Tarım Danışmanlarını, Bankaları, Sigortacıları ve diğer tüm paydaşların bir araya getirilmesi ifade edildiği görülmektedir. Diğer taraftan; Sözleşmeli üretimin geçmişi olduğu söylenebilir. Ancak ürün desteklemelerine yönelik sözleşmeli yönetmenliği; 26 Nisan 2008 Tarih ve 26858 Sayılı Resmi Gazetede Yayımlanarak yürürlüğü girmiştir. Bu yönetmenlik esasları doğrultusunda geçmişte 2014 yılında teşvikler kapsamında yağlık üretimlerden Soya, Kanola ve Aspir üretimleri sözleşmeli teşvikler kapsamına dâhil edilerek bir model yaratılması amaçlanmıştır. Bu model doğrultusunda da sözleşmeli üretimlerin, desteklenmesi hedeflenerek uygulama başlatılmıştır. 2015 yılında ise bu gruba Yağlık Ayçiçeği de dâhil edilerek sözleşmeli üretimler, yağlık üretimler bazında genişletmiştir. Önceleri dekar bazında desteklenen sözleşmeli üretim daha sonra kg başına desteklenmeye başlanılmıştır.  Ancak teşvikler kapsamında sözleşmeli üretimler; Sözleşmeli Yönetmenliği uygulama tebliği hükümlerine göre uygulanmamıştır. Amacının dışına çıkarılarak uygulanmıştır. Neticesinde yanlış ve de hedefinden uzaklaştırılan bu destekleme modeli üç yıl yanlış uygulanmış ve de kaldırılmıştır. Aslında doğru düşünülüp uygulanmaya konulan bu sözleşmeli üretim modelinin neden uygulanamadığı konuları değerlendirilmelidir. Sayın Bakanın özellikle gündeme taşıdığı “Dijital Tarım Pazarlama” konusuna müteakip “Sözleşmeli Üretim” konusunu da tekrar gündeme taşıması anlamlıdır. Doğru düşünülüp doğru hazırlanan mevzuatlar doğru uygulandığı sürece anlam kazanacağını da bu vesile ile hatırlatmak isteriz. Temenni o dur ki oluşan şartlar neticesinde gündeme taşınan ve tartışılan bu iki kavram yetkili birimlerce doğru değerlendirilmesidir. Sözleşmeli Üretimde olduğu gibi günü kurtarmaya yönelik olmamalıdır. Geleceğe yönelik doğru uygulanmasına fırsat verilmelidir.”

Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol