Yayla’da lodosun tahribatı devam ediyor Yavuz: Çırpınan bir doğal güzellik gözümüzün önünde yok oluyor

Yayla Sahili’nde son günlerde şiddetini arttıran lodos ile tahribat büyük zararlara yol açarak devam ediyor.

Yayla’da lodosun tahribatı devam ediyor Yavuz: Çırpınan bir doğal güzellik gözümüzün önünde yok oluyor

Yayla Sahili’nde son günlerde şiddetini arttıran lodos ile tahribat büyük zararlara yol açarak devam ediyor.

Medya Keşan
Medya Keşan
27 Aralık 2021 Pazartesi 10:01
Yayla’da lodosun tahribatı devam ediyor Yavuz: Çırpınan bir doğal güzellik gözümüzün önünde yok oluyor

BÜLENT SAYLAM

Geçen Kasım ayı sonunda Yayla Sahili’nde bulunan karayolunun çökmesiyle beraber Keşan Belediye Başkanı Mustafa Helvacıoğlu, 6 Aralık 2021 tarihinde Yayla Sahiline giderek tahribatı yerinde tespit etmişti. Helvacıoğlu, Yayla Sahili’nde facebook üzerinden yaptığı canlı yayında, yolun eski haline getirilmesi ile ilgili valilik, il özel idare, DSİ ve Keşan Belediyesi işbirliği ile 300-400 kamyon taşın buraya getirilerek yolun yapılacağını söylemişti. Üstünden 3 hafta geçmesine karşın yol ile ilgili bir çalışmanın olmadığı görülürken; bu hafta lodosun etkisini arttırmasıyla yoldaki tahribatın daha da arttığı gözlendi.

RANT UĞRUNA, BAŞKALARININ VERDİĞİ KARARLAR YÜZÜNDEN YOK OLUYOR

Sosyal medya üzerinden yapılan paylaşımlarla lodosun Yayla Sahili üzerindeki tahribatı, Yayla Sahili’nde yaşamış birçok kişinin yüreğini burktu. Yayla Balıkçı Barınağının sahile yaptığı tahribatı bilimsel olarak araştıran Harita Mühendisi Hasan Bora Yavuz da son yaşanan tahribata kayıtsız kalmadı. Yavuz, “Çocukluğum ve gençliğimin güzellikleri, anıları, yuvam... Rant uğruna, başkalarının verdiği kararlar yüzünden yok oluyor. Ve çırpınan bir doğal güzellik gözümüzün önünde...” diyerek tepkisini gösterdi. Yavuz, tahribatın çok boyutlu olduğunu dile getirerek “Yerel ve merkezi yönetimlerin bu gibi durumlara ne denli hızlı ve etkili çözüm getirebileceği ise sorunların büyük ölçüde liyakat ile ve bilimsel olarak ele alınması meselesidir.” dedi.

Yavuz, tahribatın önlenmesi adına ise kendi payına düşenleri şöyle sıraladı: “Kendi payıma, tamamen gönüllü olarak, belli aralıklarla Yayla koyunda İHA uçuşları yaparak yol, kıyı kenar çizgileri, tahribatlar gibi konuları belgeleyen bir çalışma yapabilirim. Koordinatlı ve sistemli biçimde bir veritabanına yüklenir, üzerinde Altyapı elemanları 3D projeleri işlenerek tehtid altında olabilecek altyapı elemanlarını analiz edebiliriz vs...”

ACİL MÜDAHALE ETMESİ GEREKEN İLK MERCİİMİZ BELLİ

Harita Mühendisi Hasan Bora Yavuz’un yaşanan son tahribat ile ilgili düşünceleri ise şöyle oldu: “Bir türlü doğru sözcükleri seçtiğimden emin olamadığım, kimseyi incitecek bir sözcük kullanmak istemediğim için yazıp yazıp siliyorum. Biraz da uzun oldu.

Değerli Ağabeylerim, değerli komşularım, Sayın Belediye Başkanım, mesele çok boyutlu. Ve belli ki İlçe yönetimleri etki çapını aşıyor.

Bugün münferit bir lodos fırtınasının verdiği bir zararmış gibi görünse de tahminimce arka planı daha başka yerlere uzanıyor. Tabi acil müdahale etmesi gereken ilk merciimiz belli...

Sorunun kökeni; liman yüzünden değişen kıyı akıntı debisinin, kıyı hattı zemin derinliğinin ve yönünün yüksek hızlı lodos ile etkisini daha şiddetli göstermesi.

Küresel çapta yapılan araştırma ve yayınlar; değişen iklim sebepli kıyı tahribatları, su taşkınları ve değişik oranlarda deniz yükselmelerinin / sokulmalarının olacağını alenen göz önüne sermekte ve bu gibi afetlerin şiddet ve sıklığının artacağını ortaya koymaktadır.

Bu sorunlar, zaten daha önce dengesi insan müdahalesi ile bozulmuş olan koyumuzda daha da fazla belirgindir.

Yerel ve merkezi yönetimlerin bu gibi durumlara ne denli hızlı ve etkili çözüm getirebileceği ise sorunların büyük ölçüde liyakat ile ve bilimsel olarak ele alınması meselesidir.

Kamu kaynaklarını uygun kullanma ve can/mal güvenliği sağlama açısından gitgide kritik bir hal alıyor.

Tüm bunların yanı sıra, bu konudan ayrı;

Son yıllarda (yönetim bağımsız) Keşan ve sahil köylerinde yapılan işlerin çoğu altyapı krizleri ile kendini gösterecek. Keşan içi alternatif ulaşım ve yol arayışlarını görüyoruz. Koylarda da aşırı nüfus yüklemesine sebep olan bir kentleşme ve turizm pazarlama politikası yürütüldü. Erikli kentleşme ve lokasyon özellikleri sebebiyle endişe verici.

Yayla'nın sorunları gitgide derinleşip kronikleşiyor.

YAPILAN ÇALIŞMALAR VARSA DA HABERDAR OLMAK İSTERİZ

Çözüm önerileri konusunda: üniversitelerin ilgili bölümleri ve merkezi /yerel yönetim kademeleri ortaklaşa proje yazabilir, ulusal ve uluslararası fonlardan özellikle "iklim sebepli tahribatları engelleme" temasıma dayalı ödenek bulunabilir diye düşünüyorum. Yapılan çalışmalar varsa da haberdar olmak isteriz.

Kendi payıma, tamamen gönüllü olarak, belli aralıklarla Yayla koyunda İHA uçuşları yaparak yol, kıyı kenar çizgileri, tahribatlar gibi konuları belgeleyen bir çalışma yapabilirim. Koordinatlı ve sistemli biçimde bir veritabanına yüklenir, üzerinde Altyapı elemanları 3d projeleri işlenerek tehtid altında olabilecek altyapı elemanlarını analiz edebiliriz vs...

RANT UĞRUNA, YOK OLUYOR

Ne diyeceğimi bilemiyorum, duygusal olarak:

Çocukluğum ve gençliğimin güzellikleri, anıları, yuvam... Rant uğruna, başkalarının verdiği kararlar yüzünden yok oluyor.

Ve çırpınan bir doğal güzellik gözümüzün önünde...

Kötü tarafı, zamanında cahilce, aç gözlülük ile yapılmış olan "büyük" işlerin başımıza açtığı dertlerin çözümüne yönelik yine duyarlı insanların çırpınıyor olması.

Bizler rant yerine "insan", rant yerine "sürdürülebilirlik", rant yerine "doğa", rant yerine "çocuklarımızın geleceği" tercihlerini yapmadıkça başımıza gelen makro /mikro sorunlarla kaynakları heba etmeye devam ediyor olacağız.

Hepinize iyi pazarlar dilerim”

Öte yandan Keşan Belediyesinden resmi olmayan açıklamaya göre de şu açıklama yapıldı: “Yayla mücavir alanımızda olumsuz hava şartlarından dolayı çökme olan yolumuzda ilgili yolun yeniden yapılmasına yönelik ihale dosyamız hazırlanmış olup Sene Sonu olduğu için belediye harcama bütçeleri kapanmıştır ve yeni yıl bütçesi beklenmektedir yeni yılın 2. Haftasında müdürlük bütçeleri tanımlanmış olacak ve yeni ihale için ödenek kaydı alınabilcektir, İhale süresi beklemeden işin aciliyeti ve ehemmiyetinden dolayı 21-B usulü ile ihalemiz yapılacaktır. Yeni yapılacak olan yol çalışmamızda mevcut yol aksına yaklaşarak 5 metre güvenlik şeridi oluşturularak ilgili yol yeniden yapılacaktır bu yapım çalışmaları esnasında alt yapıda karşımıza çıkan temiz su pis su gibi borularımızın deplase işlemleri de yapılacaktır.”

Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol