Başlıktaki isimler Atatürk’ü Samsun’a getiren Bandırma Vapurunu sahipleri Yunanlı armatörlerin adlarıdır.

1894 yılında Pire Limanında kayıtlı olan vapur deniz işletmeleri anlamına gelen “İdare-i Mahsusa”ya nakledildikten sonra Türk Bayrağı çekilerek Marmara Denizi kıyılarında Tekirdağ, Mürefte, Şarköy, Karabiga ve Erdek arasında yük ve yolcu taşımacılığı yapmıştır.

28Ekim 1910yılında “Osmanlı Seyrüsefain İdaresi” (Osmanlı Denizcilik Şirketi) geminin adını Bandırma olarak değiştirmiştir. Atatürk 15 Mayıs tarihinde Kaptan İsmail Hakkı (Durusu) beyi yanına çağırarak Samsun yolculuğu hakkında bilgi alır. İngilizler Sirkeci açıklarında vapuru kontrol edeceklerini bildiği için Beşiktaş’tan motor ile Kızkulesi açıklarında binmeyi uygun görür. 22 subay, 25 asker ve 8 personelle 16 Mayıs 1919 tarihinde Samsun yolculuğu başlar. 19 Mayıs 1919 Günü Samsun’a ulaşır. Atatürk Ankara’da halkevinde Samsun’a çıkışını şöyle özetler;

“Ben 1919 senesi Mayıs ayında Samsun’a çıktığım gün elimde hiçbir maddi kuvvet yoktu. Yalnız Büyük Türk Milletinin asaletinden doğan ve benim vicdanımı dolduran yüksek manevi kuvvet vardı. İşte ben bu ulusa kuvvete bu Türk Milletine güvenerek işe başladım. 19 Mayıs Ulusal Egemenliğin başlangıç günüdür.”

Cahit Külebi şiirin bir bölümünde şöyle demektedir;

Samsun Limanına bu gemiden atılan

Demir değil

Sarılan anayurda

Kemal Paşa’nın kollarıydı.