23 Mart 2013 Cumartesi akşamı Destek Kıtaları Kavşağı'nda meydana gelen ve 6 cana malolan trafik kazası, herkesin malumu. Öncelikle, kazada hayatlarını kaybedenlere Allah'tan rahmet, ailelerine sabır ve başsağlığı, durumları hâlâ kritik olan yaralılara da acil şifalar diliyorum.
Hepimizi derinden üzen bu “kaza” ilk değil ama umuyoruz ki son olur! “Kaza” dediğimiz, bazılarınınsa kaza olup olmadığı bile tartışılabilir olan bu tür olaylarda, kusurun çok büyük bölümü “insan”da olmakla birlikte, yollarımızın, kavşaklarımızın fiziki yapısının da bu kazalarda büyük etken olduğu açık.
23 Mart'tan bu yana bunları düşünür ve yazmaya hazırlanırken, 26 Mart Salı sabahı, 2004 - 2009 döneminde birlikte Belediye Meclisi üyeliği yaptığımız arkadaşım, Mimar Şenol Yalı aradı. Kazadan bu yana kendisinin de aynı konuyu düşündüğünü, kaza öncesinde kavşaklarla ilgili olarak bazı yerlerde dile getirdiği önerileri paylaşmak istediğini söyledi. 
Buluştuk ve birlikte, kazanın olduğu Destek Kıtaları Kavşağı'na gittik.
İlk tespitlerimiz şunlar oldu:
Öncelikle, Çanakkale yönünden kavşağa yaklaşılırken, hiçbir hız sınır levhası yok. Kavşak ve sinyalizasyon bulunduğuna dair işaret levhaları da, kavşağın gözle görülebildiği noktalarda başlıyor.
Halk arasında “tırt” olarak adlandırılan, yavaşlama ön uyarı çizgileri yok. 
Bunlardan daha tehlikeli olan ve Şenol Yalı'nın özellikle dikkatimi çektiği; yeşil ışıktan kırmızı ışığa neredeyse direkt geçiliyor. Kırmızıdan yeşile, yok denebilecek kadar kısa süre yanan (2 saniye kadar) sarı ışıkla geçiliyor. (Bunu video kamerayla da tespit ettik.) 
Çanakkale yönünden gelirken, kavşağın görülmeye başlandığı noktadan kavşağa “iniş” mevcut. Belli bir eğimle hızınızı almış inerken, yeşil ışığın yandığını görerek kavşağa vardığınızda, 2 saniye içinde kırmızıya dönüşen ışıkta durma şansınız kalmıyor! Aynı süre içinde, yan yollara yeşil ışık yanmış oluyor. Oysa, aynı gün gittiğimiz Sanayi Kavşağı'nda, yeşil ışık sönmeden önce kısa aralıklarla yanıp sönmeye başlıyor, ardından da, 5-6 saniye sarı ışık yandıktan sonra kırmızıya geçiyor. Dolayısıyla, yan yollara da aynı süreyle kırmızı yanmaya devam etmiş oluyor.
Ayrıca, kavşak içinde, aslında Mecidiye yönünden gelen için konmuş olan bir sinyalizasyon var ki, Çanakkale yönünden gelene dönük. Anayoldan gelen sürücü, kendisine yanan kırmızı ışığın arkasında, aynı anda yeşil olarak yanan bu ışığı da görüyor. Bu da dikkat dağıtabilecek, yanılgıya yolaçabilecek bir durum.
ŞENOL YALI'NIN DAHA ÖNCE
KARAYOLLARI'NA YAPTIĞI ÖNERİ
VE ALDIĞI YANIT
Bunlar, 26 Mart 2013 tarihinde yaptığımız tespitler. Şimdi gelelim, çözüm önerisine.
5-6 yıl önce, duble yollar yapılmaya başlanırken, özellikle İstanbul Yolu'ndaki işyerlerinin yol bağlantıları için gereken kavşaklarla ilgili olarak Keşan'dan 20-25 kişilik bir heyet Karayolları 1. Bölge Müdürlüğü'ne ziyarette bulunmuştu. Ticaret ve Sanayi Odası, belediye temsilcileri, sözkonusu güzergahtaki işyeri sahiplerinin de katıldığı bu toplantıya Keşan Belediyesi adına katılan Şenol Yalı, daha önceden de paylaştığımız projesini, bu görüşmede de dile getirdiğini söyleyerek şunları aktardı:
“Destek Kıtaları ve Enez Kavşağındaki sorunun, her iki kavşağın ortasında yapılacak tek bir kavşakla çözülebileceğini düşünüyorum. Destek Kıtaları ve Enez Kavşağı arasındaki mevcut yolun orta kısmı, kavşaklara göre 11 metre düşük kotta. İki kavşak arasına konulacak bir viyadük ve bu viyadüğün altından hem Enez, hem Mecidiye, hem Keşan çıkış yollarının bağlanmasıyla, bu sorun tek bir kavşakla çözülebilir. Alt geçitler için 4.50 metre yükseklik öngörüldüğü düşünülürse, mevcut yoldaki 11 metrelik kot farkı da bunu fazlasıyla karşılayarak doğal bir kolaylık sağlamış olur. Çanakkale - Edirne arasında seyredenler transit geçiş yaparken, Mecidiye, Enez ve Keşan giriş-çıkışları bu viyadüğe bağlanır. Hatta, Sarıkız mevkiinden Belkoop yönüne ve buradan da Yenimuhacir tarafına bağlanması düşünülen alternatif çevre yolu da bu köprülü kavşak bağlantılı olarak yapılabilir.”
HANGİ MALİYET
6 CANDAN ÖNEMLİ?
Şenol Yalı, bu projesini, Karayolları Bölge Müdürlüğü'ndeki görüşmede de dile getirdiğini, ancak yetkililerden “Çok maliyetli olur” yanıtı aldığını belirtiyor ve  “Bunun üzerine, Karadeniz'de deniz doldurulmak suretiyle, ayrıca arazi yapısı nedeniyle neredeyse tamamı viyadük ve tünellerle yapılan yolları örnek gösterdim ve onların maliyetini sordum. Üstelik, bahsettiğim doğal kot farkının da maliyeti düşürecek bir etken olduğunu, ayrıca insan hayatının her şeyden değerli olduğunu anlatmaya çalıştım. Hatta, Karadeniz'i örnek gösterdiğim için, yanımızda bulunan Karadenizli bir iş adamı arkadaşımız da sitem etti ama gerçek bu. Trakya, Edirne, gereken yatırımları alamıyor. Hangi maliyet, kaybettiğimiz 6 candan daha önemlidir?” diyerek düşüncelerini dile getiriyor.
ORTAK AKILLA
ÇÖZÜLMELİ
26 Mart'ta yaptığımız bu görüşme ve tespitlerden sonra, dün gazetelerde yer alan, AKP Keşan İlçe Başkanı Hakan Çevikel'in açıklaması üzerine, aynı zamanda CHP Keşan İlçe Başkan Yardımcısı olan Şenol Yalı'yı tekrar aradım ve eklemek istediği bir şey olup olmadığını sordum.
Bir süre önce Edirne Milletvekili Kemal Değirmendereli'nin de, Edirne'nin 2012 yılında 765 milyon lira vergi ödemesine karşın 156 milyon liralık yatırım aldığını açıkladığını hatırlatan Şenol Yalı, “Aynı konuda, AKP İlçe Başkanı arkadaşımızın da yakındığını görmekteyiz. Aslında iktidar partisi bunu hep yapıyor. Kendi yapması gereken işleri yapmayıp yakınıyor. Sayın Çevikel de, kavşaklarda düzenleme yapılmasını ısrarla istediğini, ancak yaptıramadığını söylüyor. Bu, iktidarın görevi ve engelleyen bir şey de yok. Ama yapmak yerine yakınmayı seçiyorlar.
Yine de biz bu konuyu siyaset üstü görüyoruz ve daha fazla can kaybı yaşanmaması için, siyasi partilerin de, tüm kamu ve sivil toplum kuruluşlarının da ortak akılla hareket ederek çözümün hızlanması için üzerlerine düşeni yapmalarını bekliyoruz. Bizim çözüm önerimiz açık ve nettir. 'Ben yaptım, oldu' anlayışından uzak durularak çözüm aranırsa, bu, tüm yurttaşlarımızın yararına olur. Aksi halde, daha çok can kaybetmeye mahkum oluruz.” dedi.
Gazetemizin sahibi Mustafa Bezbaş da, konuyla ilgili sohbetimiz sırasında, AKP İlçe Başkanı Çevikel'in açıklamasından, kavşakların yeniden düzenlenmesiyle ilgili zamanlamanın, Keşan-Gelibolu yolunu yapan şirketin inisiyatifine bırakıldığının anlaşıldığını vurgulayarak, “İnsan hayatı bu kadar ucuz olmamalı. Bu zamanlama kimsenin keyfine bırakılmamalı. Tek bir can daha kaybedilmeden, öncelik, bu sorunun çözümüne verilmeli.” şeklindeki görüşlerini dile getirdi.
* * *
Şenol Yalı'nın projesi, şimdiye kadar dile getirilen diğer projelerden daha çözümcü, kapsamlı ve kalıcı olarak görünüyor. Ayrıca, Yalı'nın da dile getirdiği gibi, kavşaklardaki sorunu çözmenin yanısıra, Destek Kıtaları ile Yenimuhacir beldesini biribirine bağlayacak alternatif çevre yolu projesine de zemin hazırlayacak nitelikte.
Takdiri, sorumlulara, yetkililere ve kamuoyuna bırakıyoruz.