Diyetisyen Kurt, kış aylarında bağışıklığı güçlendirmenin yollarını anlattı

Mevsim değişikliği ile birlikte artan koronavirüs ve grip salgınına karşı bağışıklık sistemini güçlendirmenin önemine vurgu yapan Diyetisyen Murat Kurt, kış aylarında bağışıklığı güçlendirmenin yollarını anlattı.

Diyetisyen Kurt, kış aylarında bağışıklığı güçlendirmenin yollarını anlattı

Mevsim değişikliği ile birlikte artan koronavirüs ve grip salgınına karşı bağışıklık sistemini güçlendirmenin önemine vurgu yapan Diyetisyen Murat Kurt, kış aylarında bağışıklığı güçlendirmenin yollarını anlattı.

Medya Keşan
Medya Keşan
08 Aralık 2020 Salı 08:10
Diyetisyen Kurt, kış aylarında bağışıklığı güçlendirmenin yollarını anlattı

AYGÜL KONAR

Bağışıklık sisteminin, dış dünyadan davetsiz misafirlere karşı savunma şeklimiz olduğunu söyleyen Kurt, “Bağışıklık sistemi, vücudun kendi hücreleri ile yabancı antijenler arasında ayrım yapabilir. Buna virüsler, bakteriler, mantarlar, yabancı doku ve toksinler dahildir. Beyaz kan hücreleri antijenleri tanır ve onları yok etmeye çalışır. Çevremizle etkileşime girdiğimizde, bağışıklık sistemi bu antijenleri tanır ve bizi sağlıklı tutmak için savaşır” ifadelerine yer verdi.

Bağışıklık sisteminin iki bölümü olduğunu belirten Murat Kurt, açıklamasında şunlara yer verdi: “Doğuştan gelen bağışıklık sistemi (Aktif bağışıklık): Spesifik olmayan bağışıklık sistemi olarak da adlandırılan bu sistem, vücuda giren antijenlerle savaşmak için doğal öldürücü hücreler ve fagositler adı verilen hücreleri kullanır. Uyarlanabilir veya spesifik bağışıklık sistemi (Pasif bağışıklık): Bu, tanıdıkları davetsiz misafirlere saldırabilen antikor adı verilen özel proteinler yapar. Belirli bir virüse veya bakteriye karşı antikorunuz olduğunda, o virüs sizi tekrar hasta edemez. Bu bağışıklık yıllarca sürebilir ve bazı durumlarda ömür boyu sürebilir.”

“DENGELİ BİR BESLENME, BAĞIŞIKLIK SİSTEMİNİZ İÇİN ÖNEMLİDİR”

Kurt, sağlıklı bir bağışıklık sistemini korumak için tavsiyelerde bulunarak şöyle devam etti: “Genel olarak dengeli bir beslenme, bağışıklık sisteminiz için önemlidir. Birkaç spesifik yiyecek, iltihabı düşük tutmak ve bağışıklık sisteminizi desteklemek için doğru miktarda vitamin, mineral, antioksidan, protein ve sağlıklı yağ almanıza yardımcı olabilir. Bunlar genel olarak; antioksidanlar, vitaminler ve mineraller bakımından yüksek olan renkli meyve ve sebzeler zeytinyağı, avokado ve somonda bulunan sağlıklı yağlar yoğurt, lahana turşusu, kimchi ve kefir gibi fermente gıdalar tam tahıllar ve baklagiller dahil lif içeriği yüksek yiyecekler zerdeçal, karabiber, sarımsak ve zencefil gibi otlar ve baharatlar fındık, özellikle ceviz ve keten tohumu bitter çikolata yeşil çay.”

“İLTİHABI ARTIRABİLECEK GIDALARDAN KAÇININ”

Bazı yiyeceklerin vücuttaki iltihabı artırabileceğini ifade eden Kurt, iltihabı artırabilecek gıdalardan kaçınılması gerektiğini dile getirerek, “Basit şeker içeren yiyecekler, abur cubur ve fastfood, genellikle işlenmiş ve kızartılmış yiyeceklere eklenen yapay trans yağlar, beyaz ekmek, makarna, hamur işleri, kurabiyeler ve keklerde bulunan rafine karbonhidratlar, işlenmiş et, alkol tüketiminizi sınırlamakta iyi bir fikirdir” dedi.

“SAĞLIKLI YAŞAM TARZINIZI DESTEKLEMELİDİR”

Bazı takviyelerin bağışıklık sistemini desteklemeye yardımcı olacağını söyleyen Murat Kurt, “Bununla birlikte, adından da anlaşılacağı gibi, sağlıklı yaşam tarzınızı desteklemelidir. Bazı insanlar, özellikle yaşlı yetişkinler, C vitamini, D vitamini ve çinko gibi besin maddelerinde eksik olabilir ve bu takviyelerden yararlanabilir. Örneğin, vücudunuz C vitamini üretmez veya depolamaz, bu nedenle diyetinizden önerilen günlük miktarı alamazsanız (günlük olarak kadınlar için 75 miligram ve erkekler için 90 miligram), bir takviye almak isteyebilirsiniz. Ancak, herhangi bir yeni takviye almadan önce diyetisyeniniz, doktorunuz ve eczacınıza sormanız önemlidir” diye konuştu.

Yetişkinlerin her gece yaklaşık 7 ila 9 saat uykuya ihtiyacı olduğunu söyleyen Diyetisyen Kurt, bunun kişiden kişiye değiştiğini, bununla birlikte, düzenli olarak her gece 7 saatten az uyumanın bağışıklık sisteminini zayıflatabileceğini, uyku yoksunluğu ve bağışıklık sisteminin antikorlar ve sitokinler gibi koruyucu maddelerin oluşturmasını engellediğine dikkat çekti.

Türkiye’de halk sağlığı birimlerinin, 6 aylık veya daha uzun bir süre için gribi önlemenin güvenli ve etkili bir yolu olarak aşı olunmasını önerdiğini dile getiren Kurt, aşı olunduğunda, vücudun grip virüsünün çeşitli türlerine karşı antikorlar ürettiğini, farklı grip virüs türlerine ayak uydurmak için grip aşısının her yıl güncellenmesi gerektiğini hatırlattı. 

Bu nedenle, her yıl yeni aşı yaptırmanın önemli olduğunu söyleyen Kurt, “65 yaş ve üstündeyseniz, bir bakım evinde yaşıyorsanız, diyabet, böbrek veya kalp hastalığı, kanser veya astım gibi kronik bir sağlık sorununuz varsa, zayıflamış bir bağışıklık sistemine sahipseniz, sağlık alanında çalışıyorsanız hamile iseniz (önce doktorunuza danışın)” dedi.

“HAFİF EGZERSİZ, BAĞIŞIKLIK SİSTEMİNİZİ DESTEKLEMENİN MÜKEMMEL BİR YOLUDUR”

Obezite hastalarında kilo vermenin, genel bağışıklık sisteminde büyük bir fark yaratacağını söyleyen Murat Kurt, “Obezite, bozulmuş bir bağışıklık tepkisine bağlanmıştır. Bunun nedeni tam olarak anlaşılmasa da bilim adamları, obezitenin bir özelliğinin kronik iltihaplanma durumu olduğunu biliyorlar. Kilo vermeniz gerektiğine inanıyorsanız, genel kalori alımınızı azaltmak, biraz egzersiz yapmak ve diyetinizdeki meyve ve sebze miktarını artırmak ilk adımlardır. Nereden başlayacağınızdan emin değilseniz bir uzmanla konuşmanızı tavsiye ederim. Evet, hafif egzersiz, bağışıklık sisteminizi desteklemenin mükemmel bir yoludur. Haftanın 5 günü için günde 30 dakikayı veya haftada toplam 150 dakikayı hedeflemeye çalışın. Kardiyo ve kuvvet antrenmanlarının karışık yapmak, bağışıklık sisteminiz için bulunmaz bir nimettir” diye konuştu.

“SİGARA İÇMEK BAĞIŞIKLIK SİSTEMİNİZİ OLUMSUZ ETKİLEYEBİLİR”

Sigara içmenin bağışıklık sistemine zarar vereceğini vurgulayan Diyetisyen Kurt, “Sigara içmek bağışıklık sisteminizi olumsuz etkileyebilir. Araştırmalar sigara içmenin bağışıklık sisteminizin dengesini bozabileceğini, ayrıca bazı bağışıklık ve otoimmün bozuklukların riskini artırabileceğini göstermektedir. Bir otoimmün bozukluk, bağışıklık sisteminizin yanlışlıkla vücudunuzun sağlıklı hücrelerine saldırmasına bile sebep olabilir” dedi.

“BAĞIŞIKLIK SİSTEMİNİZİ SAĞLIKLI TUTMANIN BİRÇOK YOLU VARDIR”

Bağışıklık sistemini güçlendirmek için tavsiyelerde bulunan Murat Kurt, “Stresi azaltmak, bağışıklık sisteminizin işleyişinde büyük bir fark yaratabilir. Stresi azaltmanın birkaç yolu şunları içerir;

Meditasyon, yoga, doğa yürüyüşleri, müzik dinlemek, masaj, aromaterapi. Sağlıklı kalmak için yapabileceğiniz diğer şeyler ise, ellerinizi gün içinde en az 20 saniye, özellikle yemek yemeden önce ve banyoyu kullandıktan sonra, sabun ve suyla yıkayın. Yüzünüze dokunmaktan kaçının.

Büyük kalabalıklardan kaçının. İyi beslenmek, egzersiz yapmak ve yeterince uyumak gibi bağışıklık sisteminizi sağlıklı tutmanın birçok yolu vardır. Bunlar dışında mucizevi bir yolu maalesef yoktur” şeklinde konuştu.

Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol