S.S. Keşan Merkez Tarımsal Kalkınma Kooperatifi üyesi Hasan Meriç, şu an için piyasada geçerli olan bal fiyatları ve üretilen balın pazarlanmasıyla ilgili değerlendirmelerde bulundu. Meriç, bölgemizde üretilen bal için de İpsala pirinci ve Keşan Satır Eti’nin tanıtımına destek olan kurum ve kuruluşların çalışma yapması gerektiğine dikkat çekti ve bugün için toptan bal satışlarında kilogramın 5-6 TL’ye kadar düştüğünü kaydetti.

BALIN SAHTESİ LABORATUAR ORTAMINDA ANLAŞILIR

Piyasada zaman zaman kilosu 8-10 TL’ye satılan balların sahte balmış gibi düşünülmemesi gerektiğini kaydeden Hasan Meriç, balın fiyatına bakarak sahte veya gerçek bal olarak değerlendirilmemesi gerektiğini belirterek, “Balın sahte veya gerçek olduğu ancak laboratuar ortamında belirlenir. Onun için de baldan gerekli numunelerin alınması şarttır. Büyük firmalar elindeki ürünü süresi içinde çıkarmak için bazen indirimlere gidebiliyor. Elindeki balı elden çıkarıp yeni üretilen balı paketlemek için böyle yapıyorlar. Balın sahte olup olmadığını denetlemek Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın yetkisindedir.” diye konuştu.

TEKELLEŞME VAR

Bala bu yıl talep olmadığını, üreticilerin toptan fiyat olan tenekesini 180 TL’den vermek istediğini ancak alan olmadığını vurgulayan Meriç, “Balda da tekelleşme var Türkiye çapında bir-iki firmanın dediği oluyor. Balda serbest piyasa oluşmuyor ve küçük üretici büyük firmalarla rekabet edemiyor.” şeklinde konuştu.

UCUZ DİYE HEMEN SAHTE GÖZÜYLE BAKILMAMALI

Herhangi bir talep olmaması nedeniyle bir teneke balın 180 liraya düştüğünü toptan satışlarda kilogramının ise 5-6 liraya geldiğine işaret eden Meriç, “Bir tenekede 26-27 kilogram bal olur. Kavanoza konduğunda yaklaşık28-30 kavanoz bal elde edilir. 30 kavanoz balı da kavanozunu 10 TL’den sattığımızda 300 TL yapar. Cam kavanozların 25 TL gibi masrafı olsa bir teneke baldan 275 TL toplanır. Toptan tenekesini 180 TL’ye satmaktansa üretici balını kendi satıp aradaki farkı kazanmak isteyecektir. Bu nedenle piyasada 8-10 liradan satılan ballara hemen gözüyle bakmamak gerekir. Bal üreticisi nereden para kazanacaksa malını öyle değerlendirecektir.” dedi.

SIKINTILI BİR YIL OLDU

Bu yılın hem üretim hem de pazarlama açısından sıkıntılı bir yıl olduğuna dikkat çeken Hasan Meriç, şöyle dedi: “Bal ilk zamanlarda tenekesi 185-190 TL’ye alıcı buldu. Her sene bal üzerinde aynı oyun oynanıyor. Firmalar ihtiyacının belli bir kısmını karşıladıktan sonra üreticiyi terbiye etmek amacıyla piyasadan çekiliyor ve fiyatların aşağıya inmesini bekliyor.  Fiyatlar aşağı düşünce de tekrar alıma geçiyorlar.”

PAKETLENEN BAL İKİ KATA FİYATA SATILIYOR

Türkiye’de bulunan büyük firmaların bizim bölgemizden de bal alımı yaptığını da söyleyen Meriç, “Kooperatif olarak ballarımızı kendimiz daha ucuz fiyata satıyoruz. Büyük firmalar ise bölgemizde ürettiğimiz balı alıyor ve paketledikten sonra aynı balı iki katına satıyor. Bu yüzden sadece fiyatına bakarak balı değerlendirmek çok yanlış.” şeklinde konuştu.

Kooperatifte bölgede üretilen balların “Saroz Güneşi” adı altında satılmaya çalışıldığını belirten Hasan Meriç, “Ama balımızı kendi markamızla Türkiye çapında değerlendiremiyoruz. 25 ortağımız var. ortaklarımızın yapacakları da sınırlı.” dedi.

ORTAK ÇALIŞMA ANLAYIŞIMIZ ZAYIF

Edirne İli Arıcılar Birliği Başkanı Erdoğan Altınordu’nun her genel kurulda marka tescil ettirme ve paketlemeye geçme sözünü verdiğini ancak hiçbir şey yapılmadığı yönündeki eleştirileri de dile getiren Meriç, şunları söyledi: “Arıcılar Birliğinin Edirne çapında desteklemeden faydalanmaları için birliğin üye sayısı bizden çok fazla onlar bir şeyler yapabilir ama milletimizin ortak çalışma anlayışı zayıf olduğu için ortaya bir şey çıkmıyor. Arıcılarımız üretici kesimi içinde en tahsilli kesimdir ama biz bile bir araya gelip ortak hareket edemiyoruz.”

TANITIM İÇİN HERKESE GÖREV DÜŞÜYOR

Bölgemizde üretilen balının tanıtımı, ülke genelinde pazarlanması ve potansiyelin genişlemesi için Keşan Ticaret ve Sanayi odası, Keşan Ticaret Borsası’nın İpsala pirinci ve Keşan Satır Eti’ne verilen destek gibi desteklemesi gerektiğinin altını çizen Hasan Meriç, sözlerini şöyle tamamladı: “Bölge balının tanıtımında herkese görev düşüyor. Zamanında Avrupa Birliği’ne uyum yasaları çerçevesinde etiketsiz bal satılmayacağı söylendi. Biz de bunun üzerine adıyla bir marka yarattık ve ballarımızı etiketli satmaya başladık. Ancak biz etiketleme parası veriyoruz, pazarda etiketsiz bal satışı yapılıyor bu da balda haksız rekabete neden oluyor.”