Meriç, çeltikteki aldatmacayı anlattı

HABER MERKEZİ

Meriç, çeltikteki aldatmacayı anlattı

HABER MERKEZİ

29 Mart 2017 Çarşamba 00:03
Meriç, çeltikteki aldatmacayı anlattı

Keşan Çeltik Üreticileri Birliği Başkanı Mehmet Emin Meriç, yaptığı açıklamada, bazı ithalatçı firmaların ucuz maliyetle ithal edilen düşük kaliteli pirinçleri Baldo veya Osmancık adı altında pazarlamaya çalıştıkları ve tüketiciye oyun oynanıldığını belirterek, tüketiciyi aldatmaya çalışan bu ithalatçıların önüne geçilmesi gerektiğini söyledi.

2014 yılından itibaren, bazı İtalyan pirinç çeşitlerinin yüksek verimli olduğu iddia edilerek çiftçilere ektirildiğini vurgulayan Meriç, bu çeşitlerden elde edilen pirinçlerin tüketici tarafından beğenilmediğini ifade ederek, bazı ithalatçı firmaların ucuz maliyetli ve düşük kaliteli pirinç paketlerinin üzerine Baldo Pirinç veya Osmancık Pirinç yazarak pazarladığının altını çizdi.

PİRİNÇLERİN PAKETLENMESİ VE PAZARLANMASINDA ÖNEMLİ GELİŞMELER SAĞLANDI

Mehmet Emin Meriç, ülkedeki çeltik mahsulünün pirince işlenmesi, paketlenmesi ve pazarlanmasının Resmi Gazete’nin 7 Ocak 2011 tarihli ve 27808 sayılı nüshasında yayınlanan “Pirinç Tebliği”ne göre yapıldığını aktararak, şunları söyledi: “Bu tebliğin hazırlanmasında, Avrupa standartları göz önüne alınarak, tüketicilerimizin kaliteli ve karışımsız pirinç tüketmeleri hedeflenmiştir. Nitekim, bu tebliğ esaslarına uyularak ülkemizde pirinçlerin paketlenmesi ve pazarlanmasında, önemli gelişmeler sağlanmıştır. Tüketicilerimiz aldatılmamış ve Avrupa'daki marketler seviyesinde temiz işlenmiş ve paketlenmiş pirinçler piyasaya sunulmuştur.”

PAKETLERİN ÜZERİNE ‘BALDO’ VEYA ‘OSMANCIK’ YAZARAK PAZARLIYORLAR

Türkiye’de, tüketicilerin tercih ettiği pirinçlerin, Baldo ve Osmancık çeşitlerinden elde edilen pirinç kalitesinde olduğunu dile getiren Meriç, “Baldo ve Osmancık kalitesine sahip pirinçlerin üretilebileceği çeşitler, Trakya Araştırma Enstitüsü tarafından geliştirilip çiftçilerin hizmetine sunulmuştur. 2014 yılından sonra, bazı İtalyan çeşitler, yüksek verimli oldukları iddia edilerek çiftçilerimize ektirilmiştir. Ancak, bu çeşitlerden elde edilen pirinçler, ülkemiz tüketicileri tarafından beğenilmemektedir. O nedenle, bu çeşitlerin pirinçleri, kendi isimleri altında satıldığında, tüketiciler tarafından tercih edilip satın alınmamaktadır. Bu sebepten, çoğu ithalatçı olan, bazı firmalar bu çeşitlerden elde ettikleri pirinçlerin paketleri üzerine ‘Baldo Pirinç’ veya ‘Osmancık Pirinç’ yazarak pazarlamaktadırlar. Yapılan diğer bir usulsüzlük ise Osmancık veya Baldo kalitesindeki pirinç mahsullerine, dışarıdan ithal edilen düşük kaliteli pirinçlerin veya düşük kaliteli İtalyan çeşitlerin pirinçlerinin karıştırılarak pazarlanmasıdır.” şeklinde konuştu.

DÜŞÜK KALİTELİ PİRİNÇLER, YÜKSEK KALİTELİ YERLİ PİRİNÇLER İLE KARIŞTIRILARAK SATILABİLECEK

Mehmet Emin Meriç, sözlerinin devamında, yurt dışından çok ucuz maliyetle ithal edilen düşük kaliteli pirinç mahsullerinin paketleri üzerine, “Osmancık Pirinç” ismi yazılarak pazarlandığına dikkat çekerek, “Buna örnek, Hindistan'dan ithal edilen, ucuz maliyetli ve dane boyutları Osmancık Pirincine benzer IR8 çeşidinin pirinçlerinin paketi üzerine ‘Osmancık Pirinç’ yazılarak satılmasıdır. Bu hususlar ‘Pirinç Tebliğine’ göre usulsüzlük sayılmakta ve Tarım Bakanlığı elemanlarının kontrolleri sırasında ceza işlemi uygulanmaktadır. Pirinç Tebliği’nin en önemli maddelerinden birisi olan,  5. maddenin (c) fıkrasında ‘Farklı pirinç çeşitleri, sınıfları, grupları, tipleri ve menşei karıştırılarak piyasaya sunulamaz. Ürün içerisinde bulunan kırık taneler, kendi çeşidinden başka bir çeşidin kırığı olamaz.’ denilmektedir. Eğer, bu madde değiştirilirse, ülkemizde, düşük kaliteli ithal çeşitlerden elde edilen veya yurt dışından ithal edilen çok düşük kaliteli pirinçler, yüksek kaliteli yerli pirinçler ile karıştırılarak rahatlıkla satılabilecektir.” dedi.

ÜLKEMİZ İTHAL VE KALİTESİZ PİRİNÇ PAZARI OLACAK

İthalatçıların istediği diğer bir hususun, dane boyutları Osmancık çeşidi pirincine benzeyen bütün çeşit pirinçlerin Osmancık Tipi, Baldo'ya benzeyenlerin ise Baldo Tipi ismi altında pazarlanması olduğunu söyleyen Meriç, şöyle devam etti: Bunda amaçları, düşük kaliteye sahip ve tüketiciler tarafından tercih edilmeyen pirinçleri, kendi isimleri altında pazarladıklarında, satamadıklarını söylemeleri, eğer Osmancık veya Baldo isimlerini kullandıklarında, kolaylıkla satabilecekleri düşüncesidir. İthalatçıların bu istekleri yerine getirildiğinde, şu anda yapılan usulsüzlüklere, herhangi bir işlem yapılamayacaktır. Yapılan usulsüzlükler yasal hale gelecektir. Günümüzde yapılan bu usulsüzlükler nedeniyle, bugün marketlerde karışımsız ve usulüne göre paketlenmiş pirinç bulmak mümkün değildir. Eğer, bahsedilen değişiklik yapılırsa, hem piyasadaki pirinçlerin kalitesi daha da düşecek, hem de tüketici aldatılmış olacaktır. Bundan böyle, yurt dışından düşük maliyetlerle ithal edilen pirinçler, Osmancık veya Baldo Tipi ismi altında kolayca pazarlanabilecektir. Ayrıca, pirinçte her türlü karışım rahatlıkla yapılabilecektir. Bu yerli üretimi olumsuz yönde etkileyecek ve sıfırlayacaktır. Osmancık çeşidinin geliştirilmesinden önceki yıllarda olduğu gibi, meydan ithalatçılara kalacaktır. Ülkemiz ithal ve kalitesiz pirinç pazarı olacaktır. Ondan sonra, ithalatçılar yurt dışından 1’e getirdiği pirinçleri 2 veya 3'e katlayarak piyasada satabileceklerdir. Tebliğde bu nedenle değişiklik yaptırmak istemektedirler. Maalesef, bazı çeltik birliği başkanları da buna çanak tutmaktadırlar.”

OSMANCIK PİRİNCİNİN ÜRETİMİ, DÜŞÜK KALİTELİ PİRİNÇLE REKABET EDEMEYECEK

Mehmet Emin Meriç, Türkiye’de, pirinç üretiminin işlenmesi ve pazarlanmasında son yıllarda önemli gelişmeler sağlandığını belirterek, sözlerini şöyle tamamladı: “Türkiye’de, pirinç üretiminin işlenmesi ve pazarlanmasında son yıllarda önemli gelişmelerin sağlanması, ithalatçıları çok rahatsız etmektedir. Bu nedenle, tebliğde değişiklik yaptırarak eski günlerine dönmek istemektedirler. Çünkü ithalatçıların bu istekleri yerine getirilirse, yerli pirinç üretimi bitecek ve meydan tekrar ithalatçılara kalacaktır. Bunun yanında, uzun yıllardır çeltik çiftçilerinin gelir kaynağı olan ve Türk tüketicisinin en fazla tercih ettiği, milli marka haline gelen Osmancık pirincinin üretimi, düşük kaliteli pirinçle rekabet edememesi sonucu bitecektir.”

Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol