<span style="font-family: Helvetica, sans-serif; font-size: 10pt;">Elektronik ortamda gerçekleştirilen ticarete ilişkin güvenin ve şeffaflığın sağlanması amacıyla çıkartılan 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, 5 Kasım 2014 tarihli resmi gazetede yayımlandı.</span> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">Keşan Ticaret ve Sanayi Odası Hukuk Danışmanı Av. <b>Aylin Arıkan</b>, 1 Mayıs 2015 tarihinde yürürlüğe girecek olan yeni yasanın tüketicilere ve şirketlere getireceği yenilikler hakkında açıklamalarda bulundu.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">YENİ YASA TÜKETİCİLERE VE ŞİRKETLERE NELER GETİRECEK?<o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><i><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">“Yeni kanunla birlikte internetten alışveriş anlamında en çok şikâyet edilen konuların başında gelen istenmeyen e-posta, SMS gibi uygulamalar sonlanacak. Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra herhangi bir elektronik ileti gönderilmeden önce izin alma şartı gelecek. Yazılı ya da elektronik olarak alınmış herhangi bir onay olmadan, şirketler tüketiciye ileti gönderemeyecek.<o:p></o:p></span></i></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">KİŞİSEL BİLGİLER YASA İLE KORUNACAK<o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">Yeni kanun bilgi verme yükümlülüğü, sipariş ve ödeme sayfaları, ticari iletişim, kişisel verilerin korunması ve cezai hükümler alanında önemli değişimleri beraberinde getirecek.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">BİLGİLER NET VE EKSİKSİZ SUNULACAK<o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><i><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">Tüketici ile yapılan ticari sözleşme öncesinde, hizmet sağlayıcısının tüm bilgilerini eksiksiz ve net bir şekilde sunması zorunluluğu olacak. Sipariş onayından önce ödenecek toplam bedel ile birlikte sözleşme şartları müşteriye gösterilecek. Hediye ve promosyonlarla ilgili tüm şartlar net bir şekilde sunulacak. Hizmet sağlayıcı, kampanyalarında, bültenlerinde, yarışmalarında tüketicileri her adımda ve değişiklikte bilgilendirecek.<o:p></o:p></span></i></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">TÜKETİCİ İLETİ ALMAKTAN VAZGEÇEBİLECEK<o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><i><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">Tüketici isterse, kararından vazgeçerek ileti almak istemediğini ilgili şirkete söyleyebilecek. Vazgeçme kararının sunulmasıyla birlikte, şirket tüketiciye 3 gün içerisinde ileti gönderimini durduracak.<o:p></o:p></span></i></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">HAKSIZ REKABET ORTADAN KALKACAK<o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><i><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">Yeni kanun ve yönetmeliğin, e-ticaret alanına getireceği en büyük farklılık, haksız rekabetin ortadan kaldırılması olacak.<o:p></o:p></span></i></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">TÜKETİCİ ODAKLILIK ZORUNLU OLACAK<o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><i><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">Tüketici odaklılık artık bir zorunluluk haline gelecek. Tüm kurumlar, tüketicilerinin gizliliğine önem veren ve onların haklarına saygı duyan bir pozisyona geçecek.<o:p></o:p></span></i></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">TÜKETİCİ ODAKLI DİJİTAL PAZARLAMA<o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><i><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">Doğrudan pazarlama kanalları, tek taraflı duyuru ve kampanya bildirimi olmaktan çıkıp hedef kitle ile marka arasında etkileşimi arttıran, bağlılık yaratan, interaktif bir yapıya dönüşecek. Bu yolda kişisel tavsiye sistemleri ve müşteri zekâsı gibi yeni teknolojiler ön plana çıkacak.<o:p></o:p></span></i></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">E-TİCARETTE GÜVEN ARTACAK<o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><i><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">Özellikle Türkiye’de çok sık rastlanan e-ticarete güven unsuru konusunda önemli adımlar atılacak. Artık yasal düzenlemelerle tüketicilerin tüm hakları koruma altına alınacak ve hem tüketicilerin kurumlara, hem de kurumların diğer kurumlara olan bakış açısı değişecek.<o:p></o:p></span></i></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">ONLİNE ALIŞVERİŞİN HACMİ ARTACAK<o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><i><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">Yeni kanun, getireceği tüketici odaklı yaklaşım, güven ortamı ve şeffaflık sayesinde daha fazla kullanıcının internetten alışveriş yapmasını sağlayacağı gibi online alışverişin hacminin de artmasına destek olacak.<o:p></o:p></span></i></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">“KANUNA AYKIRI HAREKET EDENLERE 15 BİN LİRAYA KADAR PARA CEZASI GELEBİLECEK”<o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">Elektronik ticaret faaliyetinde bulunanların, elde ettiği kişisel verilerin saklanmasından ve güvenliğinden sorumlu olacaklarının ve bunları üçüncü kişilerle paylaşamayacaklarının altını çizen <b>Arıkan</b>, kanunda öngörülen yükümlülüklere aykırı hareket edenlere bin liradan 15 bin liraya kadar değişen idari para cezalarının uygulanabileceğini belirtti.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">Arıkan</span></b><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family: "Times New Roman"">, alıcıların onayı alınmaksızın bir defada birden fazla kimseye ileti gönderilmesi halinde ceza üst limitinin 50 bin liraya kadar artırılabileceğini de kaydetti.<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">KANUNUN YÖNETMELİK TASLAKLARI HAZIRLANDI<o:p></o:p></span></b></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">Arıkan </span></b><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">ayrıca,<b><i> </i></b>Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun'un yönetmelik taslaklarının da tamamlandığını bildirdi.<b><i> </i></b>Yeni yönetmeliklerle ticari elektronik iletileri reddetme hakkının ücretsiz ve kolay bir şekilde tanınmasının sağlanacağını kaydeden <b>Arıkan</b>,<b><i> “Elektronik Ticarette Sözleşme ve Siparişler Hakkında Yönetmelik Taslağı ve Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik Taslağı ile elektronik ticarette kapsamlı düzenlemelerin hayata geçeceğini belirtti.”<a name="_GoBack"></a><o:p></o:p></i></b></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><span style="font-size:10.0pt; font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">Arıkan</span></b><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif";mso-bidi-font-family: "Times New Roman"">,<b> </b>son olarak şu değerlendirmelerde bulundu:<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt;"><b><i><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Helvetica","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"">“Taslakları hazırlanan bu yönetmelikler kapsamında, elektronik ortamda bir mal satımı veya hizmet sunumuna ilişkin sözleşme ve siparişlerdeki yükümlülükleri, telefon ve bilgisayar gibi elektronik iletişim araçlarıyla gönderilen SMS, e-posta ve telefon araması yoluyla gerçekleştirilen her türlü ticari iletişimin ve bunların yapılmasına elektronik ortam sağlayan aracı hizmet sağlayıcıların yükümlülüklerinin düzenlenmesi amaçlanıyor. Artık elektronik ortamda ticari faaliyette bulunanlar, kendilerine ait Mersis numarası ve kayıtlı elektronik posta (KEP) adresi gibi güncel ve tanıtıcı bilgilerini sunmak zorunda olacak. Elektronik ticaret işletmeleri, alıcıların hangi aşamalarla sipariş ve sözleşme yapacağı ile siparişteki hatalarını ne şekilde düzeltebileceğine ilişkin bilgilere de ana sayfalarında yer verecek.”<o:p></o:p></span></i></b></p>