Keşan Ticaret ve Sanayi Odası tarafından Turizm Sektörü İstişare Toplantısı düzenledi.

Saat 11.00’de Keşan Ticaret ve Sanayi Odası Konferans Salonu’nda gerçekleşen toplantıya; Keşan Belediye Başkanı Op.Dr. Mehmet Özcan, Keşan Belediye Başkan Yardımcısı Mehmet Meriç, Keşan Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı İsmail Şapçı, Keşan TSO Turizm Komitesi Başkanı Mustafa İşçimen, Keşan Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Mahmut Demirkan, Keşan Kahveci Lokantacı ve Otelciler Odası Başkanı Hüseyin Çakmak, Keşan Sebze Bakkal ve Manavlar Odası Başkan Vekili Mustafa Çakır, turizm işletmecileri ve Keşan TSO üyeleri katıldı.

Toplantıda ilk olarak konuşan İşçimen,öncelikle tüm katılımıcılara teşekkür ederek başladığı konuşmasında oda olarak turizm ile ilgili bölgesel sorunlar ve çözüm önerileri konusunda yerel, il ve genel sorunlarla ilgili bir sunumda bulunarak şu konuları değerlendirdi.

İşçimen raporunda Bölgesel sorunlar ve çözüm önerileri, Edirne İli Genel Sorunlar ve Çözüm Önerileri ve Ulusal Düzeyde Sorunlar ve Çözüm Önerileri başlıkları ile katılımcılara sunumunu gerçekleştirdi.

İşçimen’in açıklamaları şöyle;

BÖLGESEL SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Arıtma Sorunu: Elektrik, su ve kanalizasyon altyapısında eksiklikler ve yaz aylarında nüfus artışı nedeniyle oluşan hizmet yetersizliği dikkat çekiyor.

Ulaşım: Yolların bakımsızlığı ve toplu taşıma eksiklikleri,

turistlerin bölgeye ulaşımını zorlaştırıyor. Enez veya Keşan içerisinde belediyeye

bağlı toplu taşıma araçlarının olması gerekiyor.

Özellikle yaz aylarında artan yoğunluk, trafik sorunlarına yol açabiliyor.

Saros Körfezi’nde taksi sorunu çözülmelidir.

Çevre Kirliliği: Bölgemizdeki ve sahillerdeki çevre temizliği için hem personel hem de ekipman arttırılabilir. Kolluk kuvvetleri çöp atanlara yasal mevzuat ile ceza kesebilir.

İmar Durumu: 1/25.000’lik planlar dahil, tüm paydaşlar olarak süreç hızlandırılmalıdır.

Sinek&Böceklenme ile Mücadele: Larva döneminde ilaçlama çalışmaları başlatılmalıdır.

Çarşı Kavramının Oturtulamaması: Saros Körfezi, yaz aylarında nüfusu önemli ölçüde artan bir tatil bölgesi olmasına rağmen, turistlerin sosyal ve ticari ihtiyaçlarını karşılayacak organize bir çarşı alanına sahip değildir. Geleneksel mimari unsurlar içeren stantlar ve dükkanlar ile estetik bir görünüm sağlanabilir.

Turizm Potansiyelinin Artırılması: Eko-turizm, doğa turizmi, arkeolojik veya kentsel sit alanlarının tanıtılması, kültür turizmi.

Sezon Kısalığı: Yeni açılacak iş yerlerinde En Geç 1 Haziran – En Erken 1 Ekim’e kadar hizmet sağlanması koşulu getirilebilir.

İlgili Mercilerde Temsiliyet: Trafik Komisyonu başta olmak üzere Keşan TSO ve Esnaf Odalarından temsilcinin toplantılarda yer alması katkı sağlayabilir.

Keşan İçerisindeki Otellerin Park Sorunu: Otellerin önüne cep konulabilir.

Kaldırımların Kullanımının Kontrolü: Kaldırımların düzenlenerek estetik bir görünüm kazandırılması gerekmektedir.

Dijital Turizm: Bölgemizde tanıtım ve reklam için güncellenen turizm haritası oluşturulabilir.

EDİRNE İLİ GENELİ SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Bağlantı Yolları: Özellikle yoğun dönemlerde trafik sıkışıklığını önlemek için alternatif yolların oluşturulması. (Büyükdoğanca yolunun düzeltilmesi)

Sahillerin Kiralanması

Çevre Koruma Standartları: Kiralanan sahillerde çevreyi koruma konusunda katı kurallar ve denetimler uygulanmalı.

Fiyat Kontrolü: İşletmelerin ücretlendirme politikaları yerel yönetim tarafından denetlenerek erişilebilir seviyede tutulmalı.

Mendirek Kaldırılması

Erikli ve çevresindeki mendireklerin varlığı, kıyı ekosistemini bozabileceği gibi, yerel halkın ve turistlerin kıyıyı kullanımını da kısıtlayabilir

Erikli Yolunun Kapatılması: Yeni Erikli yolu planlanmalı

Tanıtım ve Reklamın İl Genelinde Kalması: Edirne Merkezin tarihi ve kültürel doğal mirasları nedeniyle Güney Edirne ve Saros Körfezi’nin Gümrük Kapıları başta olmak üzere tanıtım ve reklam çalışmalarının İl Genelinde yaygınlaştırılmasıdır.

TGA İşlevsizliği: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından kurulan Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı’nın İl

Genelindeki Kurulunun sadece Merkez’de kalmamalı

tüm İl Geneline dağıtılmalı.

ULUSAL DÜZEYDE SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Vergi Dengesizliği: Maliyetlerin %1 KDV ile giriş yaparken, %10 KDV ile satış yapılmasından kaynaklı vergi dengesizliğinin giderilmesi.

Turizm Yatırımlarında Finansal Kaynakların Yetersizliği

◦Turizm sektöründe hotel, restaurant vb. yatırımlarından kamu kaynakları ve/veya bankalarından finansal kaynak yatırılmalıdır.

Tapusuz Yerlerin Kiralanamaması: Sahil bölgelerinde tapusuz yerlerin kiralanması ve vergi sistemine kazandırılması için kolaylık sağlanmalıdır.

Konaklama Vergisinin Doğru Kullanılmaması: Hotellerde alınan konaklama vergisinden belli oranda pay ayrılarak İl Kültür ve Turizm Müdürlerine il geneli tanıtım ve reklam için kullanılmalıdır.

Saros Körfezi Turizm Bölgesi Olmalı: Koruma ve Geliştirme Bölgesi Olarak İlan Edilen Saros Körfezinin Kıyı Bandının Hala TURİZM BÖLGESİ Kapsamına Geçememesi

Saros Körfezi’nde Yatırım Teşvikleri Olmalı

KDV Muafiyeti: Gümrük Muafiyeti, Vergi Muafiyeti (%) (2)

SGK İşveren Prim Muafiyeti: Yatırım Yeri Tahsisi, Faiz veya kar payı desteği (TL/Döviz)

Yapı Harçları Muafiyeti, Emlak Vergisi Muafiyeti, Damga Vergisi Muafiyeti

İşçimen’in sunumunun ardından Keşan Belediye Başkanı Op.Dr. Mehmet Özcan, söz alarak şunları Saros ve Saros’un Koruma Bölgesi olmasından ve 30-40 yıldan beri Erikli’de süren kıyı kenar çizgisine kadar inen ve bitirilemeyen dava, arıtma tesisi ile ilgili konuları içeren açıklamalarda bulundu.

2025 YILININ ŞUBAT AYINDA ARITMA TESİSİ PROJESİ BELEDİYEMİZE TESLİM EDİLECEK

 Özcan, Erikli’deki katı atık artıma tesisi için proje çalışmasının devam ettiğini belirterek “2025’in Şubat ayında yeni atık su arıtma tesisi prıjesşi belediyemize teslim edilecek. Sahil bölgelerinde yapılabilecek arıtmalara mutlaka derin deniz dejarşı şartı konuluyor. Mevcut olanın 2019 yazında dejarş etme devri bitti. Arıtma nereye deşarj ediyordu, 1.derece sit alanı olan Lagün Gölü’ne devrediyordu. Hala izinsiz, onu acilen yapmamız lazım. Yeni projenin de maliyeti yaklaşık 150 milyon TL.25-30 bin nüfusa göre planlanan bunun içerisinde de Mecidiye Sahil kısmını da dahil edecek şekilde projeler şu anda hazırlanıyor. 2025 Şubat ayında proje belediyeye teslim edilecek.” dedi.

Sağlığın Ticarileşmesi: Riskler ve Toplumsal Etkiler Sağlığın Ticarileşmesi: Riskler ve Toplumsal Etkiler

30-40 YIKLDAN BERİ ERİKLİ DE BİTMEYEN DAVA

Bölgede kıyılarla ilgili yasal arapsaçına dönmüş problemlerin var olduğunu belirten Özcan açıklamasına şöyle devam etti. “Erikli deki mülkiyet problemi. Ayrıca Yayla ve Danişment sahillerinde Erikli’nin imar planlarını 2019’da koruma amaçlı imar planları yapılsın emri geldi. Yayla’daki bir şekilde bitmeye yakın ama Erikli’deki zor. Bu planlar bitmeden hiçbir komisyon oraya çivi çakmaya müsaade etmez.

Mülkiyet problemleri hallolsa çarşı dediğiniz şey pekala yapılabilir. Bunu daha önce yaklaşık 30-40 yıldan beri süren bir dava var Erikli’nin imar planları ile ilgili.Döne döne iş kıyı kenar çizgisine dönmüş, en son gösterilen 2003 yılındaki bilirkişi raporuna istinaden Erikli’nin 4’te 3’ü neredeyse kıyı kenar çizgisi içinde bulunuyor. Bununla ilgili toplantılar yaptık.Yargıyat 8.Daire de karar verilecekmiş. Benim bu konudaki önerim şu olacak, iktidarı ile muhalefeti ile Keşan bir bütün olarak çıkış yolu bulmamız gerekiyor. Kaç yıldan beri bitmeyen bir dava var. Bu konu çözülmeden ne bir düzgün hotel yapabiliriz, ne de hiçbir şey yapamayız. Yayla ve Danişment sahili daha farklı. Oralar yeni imara açıldı. Erikli, Yayla ve Danişment sahilleri 3.dere sit alanı.İmar planı SİT Kurulu’ndan onaylanmadığı zaman bir şey yapamazsınız. Onaylandığı zamanda mevcut projeler onaylandığı takdirde SİT Kurulu’ndan izin almadan inşaat yapamazsınız.”

TAKSİ DURAĞI’NI ODAMIZLA BİRLİKTE PLANLAYIP BU SEZON AÇARIZ

Özcan, “Taksi durağı denildi, onlar yapabileceğimiz şeyler, oda başkanımız ile konuşuruz. Nereye kurulur falan onları planlayabiliriz.”dedi.

LARVA DÖNEMİNDE İLAÇLAMA YAPACAĞIZ

2024 yılı Nisan ayında yeniden görevi devraldığını belirten ÖzcanSinek ilaçmalaması ile ilgili Nisan ayında yeniden görevi devraldık. Önümüzdeki yıl larva döneminde yine ilaçlama çalışmalarını başlatırız.”şeklinde konuştu.

YAYLA SAHİLİNE 9 DALGAKIRAN PROJESİ BELEDİYEMİZE GELDİ

Yayla Sahili’nde 9 tane dalgakıran projesinin belediyeye ulaştığını da belirten Özcan, 

2004 yılında Erikli’nin batısında Danışment köyüne giden yol vardı, heyelandan kapanmıştı. DSİ2den dozer aldık yolu açtırdık, ertesi yıl daha çok heyelan oldu. Bu şekilde kapalı kaldı orası. Bu yolun kapanmasının sebebi oradaki mendirek, yıllardık heyelan olmayan yerde o mendirek yapılınca heyelana sebep oldu. Yayla Balıkçı Barınağı’nın yapılması 30-40 metre kumsal şeridini aldı götürdü. Belki yeni hazırlanan projede bunlar biter.”dedi.

MÜCAVİR ALAN SORUNU

Özcan, Türkiye’nin bir mücavir alan sorunu olduğununa vurgu yaparak açıklamasını şöyle sürdürdü. “Türkiye’nin her kıyı bölgelerinin mücavir alan sorunu var. Örneğin Keşan’ın nüfusu 65 bin 250 bin kişiye hitap ediyorsunuz, hizmet etmeye çalışıyoruz. Doğal olarak işverenlerimiz turizmden yararlanmak istiyor. Turist nereye gelir. Düzgün olan yere gelir, kokmayan yere gelir. Arıtma tesisini bu şekilde çalıştırdığın zaman bu insanlar nasıl buraya gelecek. Bu tür altyapı projeleri gerçekten pahalı projeler. Keşan dışından gelen vatandaşımız ben vergimi veriyorum diyor, ama belediyenin de mülkiyet kaynağı her ay ülke genelinde toplanan verginin %5’inin bir kısmının dağıtılmasından oluşan paradır. X miktar vergi toplandı, % 5’i ne yapıyor Y kaç nüfusun var 70 bin onunla çarpıyorsun sana gelecek pay belli luyor. 2005 yılından beri bu sorunu her yerde anlatıyorum. Enez’in nüfusu 4 bin yazın 60 bin hangi bütçe ile yapacak o altyapıyı. Yaptılar, çalıştıramadılar. Bunun çözümü çok basit, 3 ay periyotta ülke genelindeki payları buralara bıraksınlar. Kimseden para istemeden veya projeleri yapalım.”

ERİKLİ’DEKİ DAVA İÇİN  KONUSUNDA BİRLİK İÇİNDE OLALIM

Erikli deki özellikle mülkiyet ve ondan sonra da kıyı kenar çizgisi ile ilgili konunun kurtarılması için Keşan olarak birlik beraberlik içerisinde olunması gerektiğini belirten Özcan, “Yayla bu konuda daha rahat. Sizlerle her zaman görüşmeye açığım. Problemler bizim problemlerimiz ama Erikli’nin bu dava konusunun bir şekilde halledilmesi için Keşan’ın bütünlük içerisinde milletvekilinden belediye başkanı, STK’lar, iş dünyasına kadar toplu hareket etmeliyiz ve Ankara’ya nereye gideceksek gitmeliyiz. Keşan’ın en öncelikle halledilmesi gereken işler gibi geliyor bana. Onun için de bizim birlik olmamız lazım.

2006 YILINDAN BU YANA 1/100 BİNLİK VE 1/25 BİNLİK PROJELERİ BEKLİYORUZ

Özcan 2006 yılında idi Saros Körfezi’nin kuzey bölümleri Kıyı Koruma Bölgesi ilan edildiğine de vurgu yaparak açıklamasını şöyle tamamladı.”Mustafa bey güzel bir konuya değindi. Turizm Koruma Kollama Bölgesi ilan edilen yerlerde ilgili bakanlık, üst ölçek planları yapar. 1/100 binlik, 1/25 binlik uygulama planları yapar. 1982 yılında çıkmış bir turizm teşvik kanunu var. Ormanın içerisinde 7 yıldızlı hotel, hani ormanın içerisine çivi çakılmıyordu. Nasıl oldu bu? Bakanlar Kurulu kararı ile alınan bir oluşum bu, Turizm Bölgesi ya da Turizm Koruma Kollama Bölgesi olarak geçer. Biz ESTAB’ı kurmaya kalktığımızda Edirne ve bütün ilçeleri o birliğin içine katmışlardı. Sonra yerel yönetimlerden gelen bir valimiz oldu. Anlattım, Edirne Turizm alanı değil dedim. Bakanlar Kurulu’nun bu konuda alınmış bir kararı yok. Ama Saros için alınmış kararar vardı. Bu planlamalr bittiğinde şuraya bu hotel olacak,şuraya şu olacak gibi planlamaalr yapılacak. Ama bu planlar 2006 yılından bu yana bu planlar yapılmadı. Neredeyse 18 yıl olmuş hala bu planların yapılmasını bekliyoruz. Bu planların yapılmaması bizlerin de elinde olan bir şey değil. Çevre Şehircilik ve İkli Değişikliği Bakanlığı tarafından yapılacak şeyler. Bu konuda da bu planların yapılmasını bekliyoruz. Planlamaların dışında başka bölgelerde de sorunlar var. Örneğin Gökçetepe, Sazlıdere bunların İmar Planları daha önce Çamlıca Belediyesi yaptırmıştı. 2014 yılında nüfustan dolayı belediye kapanınca planlar bir şekilde iptal oldu. Üzerinden 10 yıl geçmiş, şimdi siz Gökçetepe de vakti zamanında o planlar geçerliyken aldığınız bir arsaya evinizi yaptırdınız. Benim de yanda arsam var yaptırmadım, yaptıramadım. Ben şimdi çivi çakamıyorum. Siz evinşizde oturuyorsunuz. Bir sürü tinhouse, konteynerler mantar gibi türedi. Vali bey bir ara hızlı bir giriş yaptı.Ne hikmetse sonradan geri çekildi. Gökçtepe Sazlıdere planlarını mevcutlarını koy yerine bunu uygula, çok mu zor? O planları hayata geçirilmesi gerekir. Malıma malım diyemiyorsunuz bu ortamda. Keşan Ticaret ve Sanayi Odası’na böyle bir toplantı yaptığınız için teşekkür ederim.

Özcan ayrıca İşçimen’in sunumundaki Erikli yolunun trafiğe kapatılması konusundaki soruyu da BAYKAR’ın güvenliği nedeniyle Erikli yolunun Kılıçköy’den verilerek Büyükdoğanca üzerinden Erikli’ye gidilebileceğini de sözlerine ekledi.

Daha sonra söz alan Keşan Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı İsmail Şapçı, bu toplantıya katılan herkese ve Turizm Konusundaki sunumu için Mustafa İşçimen ile Keşan Belediye Başkanı Mehmet Özcan ve Keşan Belediye Başkan Yardımcısı Mehmet Meriç’e teşekkür ederek, 2025 Mart ayı içinde de Saros Çalıştayı yapılacağını açıkladı.

Son olarak konuşan Mehmet Meriç’te Keşan’ı ilgilendiren bu önemli toplantı için Keşan Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı İsmail Şapçı ve sunumu gerçekleştiren Mustafa İşçimen’e de teşekkür etti.

Toplantı daha sonra katılımıcılardan gelen soruların cevaplandırılması ile sona erdi.

Toplantıda son olarak konuşan Gazetemiz Yazı İşleri Müdürü Erdoğan Demir’de 2025 yılında yapılacak Saros Çalıştayı’nda gazetecilerin belli bir süreden sonra dışarıya çıkarılmamasını dilediğini belirterek, “Daha önceki yıllarda yapılan Saros Çalıştayı’nda gazetecilerin belli bir süreden sonra salon dışına çıkarılmasını bir köşe yazımla eleştirmiştim. Umarım Sayın Valimiz bu konuda anlayışlı olur ve toplantının sonuna kadar basının orada olması konusunda anlayış gösterir. Ben ayrıca Türkiye Yelken Federasyonu Edirne İl Temsilcisiyim ve bu görevimi halen sürdürmekteyim. Saros ile yapılan toplantıya da ayrıca bu kimliğimle de davet edilmöeyi bekliyorum” dedi.

Muhabir: ERDOĞAN DEMİR