AYGÜL KONAR

1 MİLYON 200 BİNİ HİÇBİR OKULA YERLEŞEMEYECEK

MEB’in, 16 Temmuz 2020 itibariyle hem merkezi sınav sonuçlarını hem de değerlendirme raporunu yayımladığı belirtilen açıklamada, şunlara yer verildi: “Rapora göre; sınava 2019 yılında 1 milyon 29 bin 555 öğrenci girerken, bu sayı şiddetle karşı çıktığımız 2013 yılındaki 4+4+4 sistemine geçişte kayıt yaşı aralığının genişlemesi nedeniyle 1 milyon 472 bin 88 oldu. LGS’de 42 farklı ilden 181 öğrenci tüm soruları doğru yanıtlayarak, 500 tam puan aldı. Bu sayı 2019’da ise 565’ti. Bu da, bakanlığın öğrenci sayısının artışına ilişkin aldığı tek önleminin ayırt ediciliği yüksek bir sınav olduğunu ortaya koyuyor. Bu sonuçlarla sınava giren 1 Milyon 472 bin 88 öğrencimizden yaklaşık 1 milyon 200 bini hiçbir okula yerleşemeyecek. Oysa biz diyoruz ki, öğrenciler yarışmamalı; istediği türdeki okulda eğitim alabilmeli!”

EĞİTİMDEKİ EŞİTSİZLİĞİN SINAV ÜZERİNDEN BİR İTİRAFI OLMUŞTUR

“Sonuçlar eğitim sistemindeki ve eğitim politikalarındaki eşitsizliği ortaya koyuyor. Sınavın tüm itirazlarımıza rağmen pandemi sürecinde yapılması öğrencilerimizin pedagojik olarak orta düzeyde olması gereken kaygı düzeyini zirveye çıkarmıştır. Özellikle Türkiye genelindeki Matematikteki 4.89 ve Yabancı Dil’deki 3,53 doğru yanıt ortalaması başarısızlığı tüm çıplaklığıyla ortaya koymaktadır. Ayrıca, yine Türkiye genelinde hiçbir derste başarı ortalaması yüzde 50’nin üzerinde olmaması da tespitimizi doğrular niteliktedir. Gelir seviyesi ve eğitim seviyesi yüksek olan velilerin çocuklarının yoksul ve eğitim seviyesi düşük velilerin çocuklarından daha başarılı olması eğitimdeki eşitsizliğin sınav üzerinden bir itirafı olmuştur. Bu sınava giren öğrencileri ilk kez ilkokuldan ortaokulun sonuna kadar sürekli olarak 4+4+4 sistemi yetiştirmiştir ve sonuçlar bu sistemin çocukları başarılı kılmadığının göstergesidir. Eğitim bilimsel veri ve ölçütlere göre laiklik temeline oturtulmuş parasız ve nitelikli hale gelmediği sürece bu tür sonuçlarla daha çok karşılaşacağız gibi görünüyor.”