12 Mart İstiklal Marşı’nın Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy’u Anma Programı gerçekleşti

12 Mart İstiklal Marşı’nın Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy’u Anma Programı, geçen Cumartesi günü yapıldı.

12 Mart İstiklal Marşı’nın Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy’u Anma Programı gerçekleşti

12 Mart İstiklal Marşı’nın Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy’u Anma Programı, geçen Cumartesi günü yapıldı.

Medya Keşan
Medya Keşan
14 Mart 2022 Pazartesi 09:47
12 Mart İstiklal Marşı’nın Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy’u Anma Programı gerçekleşti

HÜSEYİN ÜNSAL YÜCEL

Saat 11.00’de, Ahmet Yenice Ortaokulu Sevim Yenice Konferans Salonu’nda başlayan programa Keşan Kaymakamı Cemalettin Yılmaz, Keşan Belediye Başkan Vekili Nuran Uslu, Keşan 4. Mekanize Piyade Tugay Komutanı Tuğgeneral Mustafa Özay, Keşan Cumhuriyet Başsavcısı Mustafa Sesli, AK Parti Keşan İlçe Başkanı Gürcan Kılınç, kurum müdürleri, öğretmenler ve öğrenciler katıldı. Saygı duruşunda bulunulması ve İstiklal Marşı’nın okunmasıyla başlayan program Keşan Lisesi Tarih Öğretmeni Serhat Ozan Göçer’in günün anlam ve önemini belirten konuşmasıyla sürdü.

İstiklal Marşı’nın ilham kaynağının yurdun düşman işgaline uğradığı felaket günleri olduğunu belirten Göçer, “İstiklal Marşı’nı anlayabilmek ve kavrayabilmek için o günleri ve Mehmet Akif’i çok iyi bilmek, onun tüm hatlarıyla benliğinde muhafaza ettiği ‘milli mücadele ruhunu’ hissetmek şarttır. Osmanlı Devleti 30 Ekim 1918’de imzaladığı Mondros Ateşkes Antlaşması’yla 1. Dünya Savaşı’ndan çekilmiştir. Mondros Ateşkes Antlaşması, Anadolu’yu işgale açık hale getirmiş. İngiliz, Fransız, İtalyan, Yunanlılar tarafından Anadolu işgale uğrarken, Samsun’a 19 Mayıs 1919’da ayak basan Mustafa Kemal, kurtuluş mücadelesinin ilk ateşini yakmıştır. Havza, Amasya, Erzurum, Sivas genelge ve kongrelerini TBMM’nin açılması izlemiş ve düzenli ordu kurularak düşmanı Anadolu’dan atmak için en şanlı mücadelemiz Kurtuluş Savaşımız başlamıştır. Anadolu’nun işgal altında bulunduğu kurtuluş mücadelemizi verdiğimiz günlerde halkın heyecanını sürekli tutmak ve vatan, millet sevgisini vurgulamak için milli marş yazılması fikri ortaya atıldı. Bunun üzerine memleketin ve milletin genel durumunu yansıtacak milli marş belirlenmesi için Milli eğitim Bakanlığı’nca ödülü 500 lira olan bir yarışma düzenlendi. Yarışmaya katılanlardan istenen, Kurtuluş Savaşı’nın anlamını ve milletin bağımsızlık isteğini dile getirecek bir marş yazmalarıydı. Yarışmaya 724 şiir katıldı. Ancak hiçbir şiir milli duyguları ifade etmek için yeterli bulunmamıştı. Bunun üzerine Milli Eğitim Bakanı Hamdullah Suphi Tanrıöver, yakın arkadaşı ve dönemin ünlü şairi Burdur Milletvekili Mehmet Akif Ersoy’dan İstiklal Marşı’nı yazması için özel bir istekte bulundu. Çünkü Hamdullah Suphi beye göre böyle bir şiiri ancak Şu boğaz harbi nedir? Var mı dünyada eşi? En kesif orduların yükleniyor dördü beşi. Tepeden yol bularak geçmek için Marmara’ya, kaç donanmayla sarılmış ufacık bir karaya, dizeleriyle başlayıp Çanakkale Savaşlarını anlatmakla kalmayıp adeta destanlaştırmış Mehmet Akif’ten başkası yazamazdı” dedi.

ALLAH BU MİLLETE BİR DAHA İSTİKLAL MARŞI YAZDIRMASIN

Serhat Ozan Göçer, Mehmet Akif’in böylesi bir marşı para için yazmayı kabul etmediğinden söz konusu yarışmaya katılmadığını ifade ederek, “Ona göre böyle bir milli görevin bedeli olmamlıydı. Nihayetinde Hamdullah Suphi bey, Mehmet Akif’in çekincelerini gidermeyi başardı ve onu marşı yazmak konusunda ikna etti. Ankara’daki Taceddin Dergahı’nda yazdığı ve İstiklal Harbi’ni verecek olan Türk ordusuna hitap ettiği şiirini yarışmaya koymuştur. Mehmet Akif’in ‘kahraman ordumuza’ itfaifıyla başlayan şiir, mecliste dönemin Milli Eğitim Bakanı Hamdullah Suphi Tanrıöver tarafından ilk kez okunmuş, Büyük Millet Meclisi’nin 12 Mart 1921 tarihli oturumunda yani İkinci İnönü Savaşı’nın hemen öncesinde, oy çokluğuyla milli marş olarak kabul edilmiştir. Mehmet Akif Ersoy, İstiklal Marşı’nda Türk ulusunun neden savaştığını, neye inandığını açık bir şekilde anlatmıştır. Mehmet Akif Ersoy, İstiklal Marşı’nın güftesini, şiirlerini topladığı Safahat’a dahil etmemiş ve İstiklal Marşı’nın Türk milletinin eseri olduğunu beyan etmiştir. İstiklal Marşı hem Türk ulusunu hem milli mücadeleyi hem de Mustafa Kemal’i mükemmel surette anlatan bir destan hüviyetindedir. Konuşmama son verirken, Ulu Önderimiz Mustafa Kemal Atatürk, aziz şehitlerimiz ve vatan ve ulus sevgisinin, bağımsızlık ve hürriyet aşkının en veciz ve en seçkin ifadesi olan İstiklal Marşı’nı bize hediye olarak sunan milli şarimiz Mehmet Akif Ersoy’u saygıyla anıyor be şükranlarımı sunuyorum. Allah bu millete bir daha İstiklal Marşı yazdırmasın” diye konuştu.

Daha sonra İstiklal Marşı’nı ezber ve güzel okuma yarışmasında ilçe birincisi olan Rasim Ergene İlkokulu öğrencisi Öykü Vardarelli ve ortaokul birincisi olan Yekta Baydar Ortaokulu öğrencisi Tanem Balaban, şiiri okudu. Liseler arası ‘Çanakkale şehitlerine’ şiiri ezbere ve güzel okuma yarışmasında ilçe birincisi olan Yusuf Çapraz Anadolu Lisesi öğrencisi Kadriye Adanır eseri okudu.

Daha sonra yarışmada dereceye girenlere ödülleri verildi. Birinci olan Öykü Vardarelli, Tanem Balaban ve Kadriye Adanır’a ödüllerini Keşan Kaymakamı Cemalettin Yılmaz, ikinci olan Anafartalar İlkokulu öğrencisi Begüm Öncül, Ahmet Yenice Orta Okulu öğrencisi Afra Debreli ve Mehmet Akif Ersoy Anadolu Lisesi öğrencisi Ezgi Ülkü’ye ödüllerini Keşan 4. Mekanize Piyade Tugay Komutanı Tuğgeneral Mustafa Özay, üçüncü olan Bahçaşehir İlkokulu öğrencisi Ceylin Salt, Feride Mehmet Çuhacı Ortaokulu öğrencisi Ayça Akıncı ve Keşan Anadolu Lisesi öğrencisi Seminay Yavaşoğlu ise ödüllerini Keşan Belediye Başkan Vekili Nuran Uslu’dan aldı.

Programda 12 Mart Korusu şarkılarını seslendirdi. Etkinlik, Keşan Lisesi öğrencileri tarafından hazırlanan ‘İstiklal Destanı’ isimli oratoryo ile son buldu.

Son Güncelleme: 14.03.2022 09:56
Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol