AYGÜL KONAR

Söz konusu belge olmadan bahsedilen tarihten itibaren tacirler araç alış satış işlemi gerçekleştirilemeyecek. İkinci el araç satışı yapılan yerleri, ödeme yöntemlerini ve satış şartlarını da düzenleyen yönetmelik ile cezalar da uygulamaya alınacak.

“YETKİ BELGESİ OLMAYAN KİŞİLER, NOTERDE ARAÇ ALIM SATIMINA ARACILIK EDEMEYECEK”

Keşan Oto Galericiler Sitesi Başkanı Göksel Aktaş, yetki belgesi zorunluluğu uygulaması bir daha ertelenmeyeceğini belirterek, konuyla ilgili şu açıklamayı yaptı: “1 Eylül’de yürürlüğe girecek. Bu tarihten sonra yetki belgesi olmayan kişiler, noterde araç alım satımına aracılık edemeyecek. Bu yetki belgesiehliyet gibi, önce sınava girilecek. Ardından oda kaydı, gelir ve kurumlar vergisi mükellefiyeti, konkordato ilan etmemiş olması, iflas etmemiş olması veya etse bile yeniden itibarını kazanmış olması gibi bir dizi;koşulu yerine getirerek il müdürlüğüne başvurması gerekiyor. Böylece her önüne gelen galericilik mesleğini yapamayacak.”

YETKİ BELGESİ OLMAYAN İŞLETMELERİN İKİNCİ EL ARAÇ ALMASI VE SATMASI ENGELLENDİ”

Türkiye’de sıfır otomobil fiyatlarının artmasıyla beraber, birçok kişinin ikinci el araç alım-satımına yöneldiğini ifade eden Aktaş, İkinci el pazarına ilginin artmasıyla bazı sorunların oluşmasına neden olduğunu dile getirerek şunları söyledi: “Özellikle dolandırıcıların, sahte belge kullananların, para ödemelerini suistimal edenlerin bu alana yönelmesi nedeniyle şikâyetler de artmaya başladı. Durumun kontrolden çıkmaması için de yetki belgesi şartı getirildi. Oto alım-satım yetki belgesi olmayan işletmelerin ikinci el araç alması ve satması engellendi.”

“YETKİ BELGESİ TİCARET İL MÜDÜRLÜĞÜ TARAFINDAN VERİLMEKTE”

Göksel Aktaş, açıklamasının devamında söz konusu yetki belgesiyle ilgili şu bilgileri verdi: “Yönetmeliğe göre oto alım-satım yetki belgesi söz konusu işletmelerin bulunduğu yerdeki Ticaret İl Müdürlüğü tarafından verilmektedir. Yine bu belgenin yenilenmesi veya iptal edilmesi için aynı yerdeki Ticaret İl Müdürlüğüne başvurmak gerekiyor. Ticaret İl Müdürlüklerinin yanı sıra Ticaret bakanlığından, bakanlık tarafından yetkilendirilen üniversiteler ve meslek kuruluşlarında da alınabilir. Bu noktada en önemli husus adayların bu belgeyi almak için gereken şartları yapıyor olması. Gereken şartları taşıyan adaylar başvuru yaptıktan sonra en geç 2 hafta içinde başvurunun sonuçlarını ve belge teslimini gerçekleştirir.”

“HER İSTEYEN BU YETKİ BELGESİNİ ALAMAZ”

Oto alım-satım yetki belgesini alma şartlarıyla ilgili bilgiler veren Aktaş, şöyle devam etti: “Her elini kolunu sallayan veya her isteyen bu yetki belgesini alamaz. İkinci el oto alım-satım yetki belgesi almak için kişilerin sahip olması gereken bazı şartlar var. Bu şartlar arasında eğitim şartı, iflas etmeme şartı veya iflas etse bile itibarını geri kazanma şartı bulunuyor. Bu kişilerin Esnaf Ve Sanatkârlar Odası, Ticaret Ve Sanayi Odası veya ilgili Ticaret Odasına kayıtlı olması gerekmekte. Adayların gelir ve kurumlar vergisi mükellefi olması şart. Bu belgeyi almak isteyen kurum temsilcilerinin, şube müdürünün, kısacası ilgili kişinin; 18 yaşını doldurması, adayların en az lise mezunu olması gerekir. Adayların mesleki yeterlilik belgesi olması da gerekiyor. Talep eden firmanın konkordato ilan etmemiş olması gerekir. Adli sicilinin temiz olması ve ticaret yapmasının yasaklanmaması da gerekir.”

“GEÇERLİLİK SÜRESİ 5 YIL”

Aktaş, konuşmasının devamında, yetki belgesinin geçerlilik süresiyle ilgili şunları söyledi: “İkinci el oto alım-satım yetki geçerlilik süresi 5 yıl olarak belirlenmiştir. Belge sahipleri söz konusu yetki ile 5 yıl işlem yapabilir. 5 yıllık sürenin dolamsına en az 30 gün kala yenileme başvurusu yapması gerekmektedir.”

Göksel Aktaş, oto alım-satım yetki belgesinin başvuru ve sınavı hakkında da şunları söyledi: “Ticaret İl Müdürlüklerine veya ilgili kurumlara başvuru yapıldıktan sonra sıra sınav aşamasına gelir. Başvuruyla birlikte sınav açılması, yapılması ve sonuçlandırılması gibi işlemler genellikle en az 1 ay sürmektedir. Sınav teorik ve pratik olmak üzere iki aşamalı yapılabilmektedir.”

Oto alım-satım yetki belgesi başvurusunda gereken belgeler şöyle;

Adayların nüfus cüzdanı fotokopisi, 1 adet vesikalık fotoğraf, banka dekontu, doğru ve tam bir şekilde doldurulan ıslak imzalı başvuru formu, imzalanmış kullanım sözleşmesi.