9 ŞUBAT DÜNYA SİGARA BIRAKMA GÜNÜ

Dünya Sağlık Örgütüne üye ülkelerde ve ülkemizde 1987’den bu yana her yıl 9 Şubat Dünya Sigara Bırakma Günü olarak anılmaktadır. Bilindiği üzere kanser öldürücülüğü yanında bıraktığı sakatlıklar, ortaya çıkardığı ekonomik kayıplar nedeniyle çok önemli bir sağlık sorunudur. Aktif ve pasif sigara içimi de ölüm, sakatlık, hastalık ve psikolojik sorunlara yol açarak kişi ve toplum sağlığını tehdit etmektedir. Sigaranın yol açtığı hastalıkların tedavisi nedeniyle yapılan sağlık harcaması yıllık üç milyar dolar civarındadır. Sigara hem kişisel hem de ulusal bazda bizi yoksullaştırmaktadır.

9 ŞUBAT DÜNYA SİGARA BIRAKMA GÜNÜ

Dünya Sağlık Örgütüne üye ülkelerde ve ülkemizde 1987’den bu yana her yıl 9 Şubat Dünya Sigara Bırakma Günü olarak anılmaktadır. Bilindiği üzere kanser öldürücülüğü yanında bıraktığı sakatlıklar, ortaya çıkardığı ekonomik kayıplar nedeniyle çok önemli bir sağlık sorunudur. Aktif ve pasif sigara içimi de ölüm, sakatlık, hastalık ve psikolojik sorunlara yol açarak kişi ve toplum sağlığını tehdit etmektedir. Sigaranın yol açtığı hastalıkların tedavisi nedeniyle yapılan sağlık harcaması yıllık üç milyar dolar civarındadır. Sigara hem kişisel hem de ulusal bazda bizi yoksullaştırmaktadır.

09 Şubat 2013 Cumartesi 00:38
9 ŞUBAT DÜNYA SİGARA BIRAKMA GÜNÜ
 Sistematik bir mücadele verilememesi halinde sigaranın neden olduğu ölümlerin artacağı, 2000–2024 döneminde 150 milyon insanın sigaraya bağlı hastalıklardan öleceği tahmin edilmektedir. Sigaranın neden olduğu kanser ölümlerine bakıldığında da sorunun ne kadar ciddi olduğu açık olarak görülmektedir. Dolayısıyla sigara kullanımının önlenmesi çalışmalarının önemi her geçen gün artmaktadır. 

Dünyada her yıl 4 milyon, Türkiye’ de ise 100.000 insan sigaradan ölmektedir Sigara içenlerde kanserden ölüm oranı içmeyenlere göre 15-25 kat artmaktadır. İÇİLEN HER SİGARANIN ÖMÜRDEN 12 DAKİKA ÇALDIĞI HESAPLANMIŞTIR. Çocukların yanında sigara içilmesi duman ve zarar vermekle kalmaz, anne ve babasını model alan çocuklarda sonraki yıllarda sigara içme alışkanlığını kolaylaştırmaktadır.

Ülkemizde sigaraya karşı mücadelede, özelikle kamusal alanda sigara kullanımının önlenmesine yönelik “Tütün ve Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesine Dair Yasa” sigara ile mücadelede önemli bir aşamadır. Dumansız hava sahası konusunda halkımızda farkındalık ve bilinçlendirme yaratılması pek çok bakımdan önemlidir. Bu konuda ülkemizde kamu kuruluşlarının yanı sıra pek çok sivil toplum örgütü de halkımızı bilinçlendirme çalışmaları yapmaktadır.

Sağlık Bakanlığı ALO 171 Sigara Bırakma Danışma Hattı, sigarayı bırakmak isteyenlere destek olmak amacıyla 27 Ekim 2010’da kurulmuştur. Danışma hattına gelen çağrılar, sigara bırakma konusunda eğitim almış operatörler aracılığı ile 7/24 saat hizmet verecek şekilde karşılanmaktadır. Gelen çağrıları karşılayan operatörler tarafından danışanlara, sigaranın zararları hakkında bilgi aktarılmakta ve sigara kullanım alışkanlıklarını tespit etmeye yönelik bağımlılık değerlendirme ölçeği uygulamaktadır. Yapılan değerlendirme sonucunda bağımlılık düzeylerine göre kişilere ya sigara bırakma planı yapılmakta, ya da kişiler Sigara Bırakma Poliklinikleri’ne yönlendirilmektedir. Ayrıca ALO 171 Sigara Bırakma Danışma Hattı’nı arayarak sigarayı bırakmaya karar vermiş danışanlara, sigara bırakma planı çerçevesinde belli periyotlarla geri dönüş aramaları yapılarak kişinin takibinin yapılması sağlanmaktadır.

İlimizde de, Edirne Devlet Hastanesi bünyesinde bulunan Sigara Bırakma Polikliniği, 2009 yılından beri halkımıza hizmet vermektedir. 2012 yılı içerisinde sigara bıraktırma çalışmaları kapsamında 4348 kişiye ulaşılmış olup, 590 kişi sigarayı bırakmıştır.

Sigarayı bırakmada öncelikli olarak yapılacak işlemleri sıralayacak olursak;

1- Sigara bırakmaya kesin olarak karar verin.

2- İradenizi sonuna kadar kullanmayı göze alın.

3- Sigarayı birden bırakın. Araştırmalar sigarayı birden bırakmanın daha başarılı olduğunu göstermiştir 

4- İş ve sosyal çevrenizde sigara içen arkadaşlardan kesin olarak uzak durun. 

5- Size sigarayı hatırlatan her şeyi hayatınızdan uzaklaştırın.

6- Kendinizde sigara arzusu uyandıran yiyecek ve içeceklerden uzak durun.

7- Özellikle kendinizde sigara arzusu şiddetlenince bir bardak su için.

8- Planlı, ölçülü ve faal bir hayat çizgisini benimseyin.

9- Sizi strese sokacak konulardan ve tartışmalardan uzak durun.

10- Boş zamanlarınızda sportif faaliyetlere en azından yürüyüşlere çıkın.

Son Güncelleme: 09.02.2013 00:40
Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol