Otizm Belirtileri Nelerdir?

DSM-5 Tanı Ölçütleri:

Toplumsal İletişim Ve Etkileşim

Olağandışı toplumsal yaklaşım ve karşılıklı konuşamama,

İlgilerini, duygularını paylaşamama,

Toplumsal etkileşimi başlatamama ya da toplumsal etkileşime girememe,

Sözel ve sözel olmayan bütünsel iletişim yetersizliği,

Göz iletişimi ve beden dilinde olağan dışılıklar ya da el – kol hareketlerini anlama ve kullanma eksikliği

Yüz ifadesinin ve sözel olmayan iletişimin hiç olmaması,

Değişik toplumsal ortamlara göre davranışlarını ayarlama güçlükleri,

Hayali oyunu paylaşma ya da arkadaş edinme güçlükleri,

Akranlarına ilgi göstermeme,

Akranlarıyla etkileşim kurma, etkileşimlerini sürdürme ve ilişkilerini anlama eksiklikleri

Kısıtlı, Yineleyici Davranışlar

Basmakalıp ya da yineleyici motor eylemler,

Yineleyici ve basmakalıp nesne kullanımı ve konuşma (oyuncakları, nesneleri sıraya dizme, ekolali / yankılama, kendine özgü deyişler vb.),

Aynılık konusunda direnme,

Değişikliklere karşı esneklik göstermeme,

Belirtiler erken gelişim (0 – 3 yaş) döneminde başlamış olmalıdır.  Eğer bu belirtiler çocukta varsa önce çocuk psikiyatrisine onun yönlendirmesiyle özel eğitim merkezinde eğitime başlanmalıdır.

Çocuklarına Otizm Tanısı Konan Ailelerin En Çok Yaptığı 5 Hata

1) Otizm şüphesi aşamasında çok vakit kaybetmek:

Çocuklarında otizmden şüphelenen aileler ortalama 1 yılı tamamen otizmin belirtilerini araştırarak geçirirler. Gidilen bir uzman otizm dese bile inanmayıp başka uzmanlar araştırılarak zaman kaybı daha da arttırılır. Yapılması gereken; tanıdan ziyade çocuğun gelişimsel gecikmelerine odaklanıp bir an önce eğitimin başlatılmasıdır.

2) Alternatif tedavilerin peşinde çok fazla para ve zaman kaybetmek:

Otizm alanında umut sömürüsü yapan birçok art niyetli insan bulunmaktadır. Aileler bir umut ne duydularsa deneyip fayda görmeyi beklerler. Bu maceraler para kaybı, zaman kaybı hatta bazen çocuğun da zarar görmesiyle sonuçlanır.

3) Otizmli çocuğu eğitime götürüp bunun yeterli olacağını zannetmek:

İlk başta birçok aile çocuğun sadece geriden geldiğini, bir merkeze götürüp sonunda tamamen normale döneceğini zanneder. Halbuki çocuğun aldığı tüm eğitimi aile gözlemeli, evde nasıl çalışmalar yapacağını öğrenmeli ve bunu yansıtmalıdır. Aksi takdirde çocuğun aldığı eğitim  çok yetersiz kalacaktır.

4) Tanıdan sonra psikiyatrist takibini bırakmak:

Otizm yolculuğunda psikiyatristlerin en önemli rolleri tanı koymaktır ancak bundan sonra işleri bitmemektedir. Otizmli çocuklara eşlik eden nörolojik ve davranış problemleri için çocukları belli aralıklarla görmeleri gerekmektedir.

5) Hep geleceği düşünmek ( Otizm geçer mi, askere gidebilir mi, evlenebilir mi)

Aileler gelecekte çocuklarının nasıl olacağını çok merak ederler. İlk başlarda  sürekli bunu düşünürler. Ancak bu durum bir süre sonra çocuğun kat ettiği mesafeyi görmelerini engeller. Otizmin geçmesine odaklanan aileler anı yakalayamaz,  çocuğun ihtiyaçlarına göre çocuğa yanıt veremez.

Özel Eğitim Merkezlerinin Önemi

Özel eğitim merkezinin diğer eğitim kurumlarından ayrılan en önemli özelliği eğitimci tarafından çocuğa bire bir eğitim verilmesi, her çocuğun düzeyi ve ihtiyaçları doğrultusunda bireysel eğitim programının olması ve konunun uzmanı tarafından bu programın uygulanmasıdır. Özel eğitim alma konusunda en önemli konu çocuğun yüksek yararıdır. Çocuğun işlevselliğini artıracak, eğitim yaşantısını ve akademik başarısını destekleyecek, sosyal alanda ilişki kurmasını sağlayacak bir eğitim desteğinden çocuğu mahrum bırakmak, ailelerin özel eğitin desteği alırken duyduğu kaygıdan çok daha ciddi sonuçlara yol açabilir. Her birey engelli bireylerle bir arada bulunarak onları tanımalı, anlamalı ve yaşadıklarına ortak olmalıdır.

Kurumumuzda Eğitim Alan Otizmli Bireylerin Ailelerinin Toplumdan Beklentileri

“Toplumdan çocuklarımızı dışlamasınlar.” Çiğdem Hanım

“Otizm hastalık olarak görülmesin. Diğer çocuklarla birlik beraberlik içinde olsunlar.” Naciye Hanım

Çocuklarımızın farklı olduğunu biliyoruz fakat toplumumuzun onlara sahip çıkmasını istiyoruz.” Güldane Hanım

Çocuklarımıza saygı gösterilmesini ve dışlanmamalarını istiyoruz.” Aytül Hanım

Toplumdan anlayış bekliyoruz. Otizmli çocuklara verilen eğitim olanakları artırılmalı. Çocuklarımızın dünyası farklı sadece otizm değil diğer engelli çocuklarımız için de saygı bekliyoruz. Reyhan Hanım

“ Anlaşılmak istiyoruz. Başına gelmeyen anlamıyor. Otizmli çocuklarımızın eğitim olanakları desteklenmeli.” Nilden Hanım

“ Toplum otizm konusunda bilinçlenmeli. Toplumdan çocuklara karşı sevgi bekliyorum. Benim oğlum dışlanmadığı ve her daim sevgiyle yanında olduğum için iyi bir seviyeye geldi. Her otizmli aile eğitimin yanında sevgisini de çocuklardan esirgememeli.” Ebru Hanım

     

Özel Keşan Özel Eğitim Ve Rehabilitasyon Merkezi